icon
Logo

Ezgi Unal: "Naamsbekendheid en imago van Stratech in de recreatiemarkt"

Ezgi Unal is studente Commerciële Economie aan Saxion Hogeschool in Enschede. Zij heeft in de periode van maart tot en met september 2020 haar afstudeerstage uitgevoerd bij Stratech.

Voor haar afstudeeropdracht heeft ze een onderzoek uitgevoerd naar de naamsbekendheid en het imago van Stratech in de recreatiemarkt.

Een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek

Om een antwoord te krijgen op het vraagstuk heeft Ezgi gebruik gemaakt van verschillende onderzoeksmethodieken. Een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek zorgde voor een goede onderbouwing van haar onderzoek. "Allereerst heb ik een enquête opgesteld om de naamsbekendheid te meten en inzicht te verkrijgen in het imago. Vervolgens heb ik een aantal respondenten benaderd voor een telefonisch interview, om zo meer inzichten te krijgen in het imago en om daarnaast ook de wensen en behoeften van de doelgroep met betrekking tot reserveringssoftware in kaart te brengen," aldus Ezgi.

Hoewel de studente heeft vanuit haar opleiding al eerder te maken heeft gehad met soortgelijke onderzoeksvraagstukken, was deze doelgroep – een B2B-markt – haar nog onbekend. "Ik heb tijdens mijn opleiding met name fieldresearch uitgevoerd in de B2C-markt en ik vond het een uitdaging om dit type onderzoek in de B2B-markt uit te voeren," vertelt Ezgi.

Intensieve samenwerking en een grote deelnamebereidheid

Ezgi's afstudeerperiode startte tegelijkertijd met de eerste lockdown door Corona. Iedereen moest zoveel mogelijk thuiswerken, waardoor Ezgi helaas weinig tijd fysiek op kantoor van Stratech heeft door kunnen brengen. Dit heeft haar samenwerking met het Recreatieteam echter niet in de weg gezeten. "Ik heb wekelijks contact gehad met mijn praktijkbegeleider vanuit Stratech om te overleggen over het onderzoek en de status ervan. Ook de andere collega’s stonden altijd klaar om mij te helpen." Ook de doelgroep werkte goed mee met de studente. "Het benaderen van de doelgroep verliep soepel. Al snel hadden voldoende mensen de online enquête ingevuld. De doelgroep stond open om mee te werken aan het onderzoek, waardoor ik veel informatie heb kunnen verzamelen."

Nieuwe inzichten en andere perspectieven

Ezgi kijkt terug op een leerzame afstudeerperiode bij Stratech. "Ik heb geleerd om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken. Wat je op school leert kan soms in de praktijk net iets anders in elkaar zitten en dit verschilt uiteraard ook per sector en bedrijf. Hierdoor heb ik geleerd dat er soms meerdere methoden gebruikt kunnen worden voor een onderzoek en dat het bekijken van je onderzoek/opdracht vanuit verschillende perspectieven (als student vanuit je school en als stagiair(e) bij een bedrijf) soms tot nieuwe inzichten kan leiden en dat je hiermee ook nieuwe dingen kunt leren."

Meer weten?

Wil je weten wat het Stratech Innovation Lab jou te bieden heeft? Bekijk hier onze actuele opdrachten!

Innovation Lab