icon
Logo

Stratech 30 jaar: van UT spin-off naar betrokken kennispartner

1 oktober 2019

Wij bestaan dit jaar 30 jaar! Sinds de oprichting van Stratech op 1 oktober 1989 is er veel veranderd. We hebben een sterke groei doorgemaakt, zowel in aantal medewerkers als in de mate van professionalisering. Daarnaast is onze organisatie continu in beweging geweest, inspelend op de veranderingen om ons heen. Er is echter ook veel hetzelfde gebleven...

We maken nog steeds kennisintensieve software voor nichemarkten. Hard werken en plezier maken gaan nog steeds hand in hand in onze informele en familiaire bedrijfscultuur. En de drie oprichters van het bedrijf vormen nog steeds onze directie!

Start vanuit het BedrijfsTechnologisch Centrum (BTC)

Stratech is ontstaan als een spin-off van de Universiteit Twente. Drie (oud) studenten van de UT werden door het Transferpunt bij elkaar gebracht. De verschillende achtergronden en vaardigheden van Bert van der Laan (bedrijfskundig), Cees Roosje (elektrotechniek) en Feite Jaarsma (informatica) vormden een goede combinatie voor de basis van het succes van Stratech. Zij hebben Stratech opgericht met het idee om kennisintensieve software te ontwikkelen voor nichemarkten. De insteek was dat er standaard applicaties gemaakt zouden worden, die flexibel bij de klant geconfigureerd konden worden.

Vanuit het BedrijfsTechnologisch Centrum (BTC) - het startpunt voor veel jonge en innovatieve ondernemingen - richtten de drie oprichters van Stratech zich op software ontwikkeling voor diverse nichemarkten, waaronder vakfotografen en tijdregistratie. Van het begin af aan werden er eigen producten ontwikkeld. De ideeën hiervoor kwamen meestal vanuit de markt. Op basis hiervan begon Stratech te groeien; met de jaren groeide het bedrijf uit totdat het de complete bovenverdieping van het BTC in gebruik had. Een goede aanleiding om in 2001 te beginnen met de bouw van een eigen kantoorpand op het Business & Sciencepark in Enschede, het pand waar Stratech nu sinds juli 2002 gevestigd is.

Groei en stabiliteit in de drie nichemarkten

Inmiddels ligt de focus van Stratech op drie nichemarkten: Sociaal FinancieelLogistiek & Industrie en Recreatie. Van deze markten wordt de Recreatiemarkt het langst bediend. Het idee om voor deze sector een plannings- en reserveringssysteem te gaan ontwikkelen is ontstaan toen één van de oprichters op een camping stond en in gesprek met de eigenaar het idee kreeg hem te gaan ondersteunen met software.

De publieke markt werd begin jaren 90 veroverd met een subsidiebeheer applicatie en een cliëntvolgsysteem. Met deze software kon men subsidies uit het Europees Subsidie Fonds (ESF) eenvoudig beheren en cliënten volgen. Later is hier de functionaliteit omtrent schuldhulpverlening aan toegevoegd, waarbij mensen die in schuldtrajecten terecht zijn gekomen kunnen worden gevolgd en begeleid.

In 1997 kreeg Stratech de kans om ook actief te worden op de markt voor exportzendingen door een bestaand softwarepakket voor het exportproces over te nemen. Dit heeft Stratech vernieuwd, doorontwikkeld en de afgelopen jaren uitgebouwd tot een krachtige totaaloplossing voor het gehele import- en exportzendingenproces.

Mee veranderen met de omgeving

Nu, 30 jaar later, is Stratech uitgegroeid tot een stabiele en professionele organisatie met zo'n 75 enthousiaste medewerkers. Eén van de geheimen achter het succes zit hem volgens Bert van de Laan in het flexibele karakter van de organisatie. Bij Stratech werkt niet alleen de afdeling R&D agile, maar de hele organisatie. Zo werken alle teams in een vast ritme van korte cycli, waarbij steeds opnieuw geëvalueerd en bijgestuurd wordt. Uiteraard met het grotere organisatiedoel voor ogen.

Daarnaast werken we binnen Stratech in multidisciplinaire teams. De drie verschillende Business Units vormen ieder een team, waarbinnen verschillende disciplines vertegenwoordigd zijn. Van R&D tot aan marketing, sales, consultancy en service. Door de synergie tussen al deze disciplines ontstaan de mooiste oplossingen. Elke Business Unit kent zijn eigen Product Manager – verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het product - en Business Manager – verantwoordelijk voor de business. En zij zijn zelf verantwoordelijk voor het behalen van hun doelen. Ook dit zorgt ervoor dat onze teams snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt.

Meer dan alleen softwareleverancier

Naast de mogelijkheid om mee te veranderen met de omgeving, is een andere kracht van Stratech het feit dat we meer bieden dan alleen software. In 1995 zijn we - naast onze servicedesk -  begonnen onze dienstverlening uit te breiden met consultancy. Sindsdien is het toevoegen kennis steeds belangrijker geworden. Wij zijn uitgegroeid tot een betrokken kennispartner van onze klanten en partners. We delen onze kennis onder andere door middel van de kennisbank, trainingen en andere kennisevents. We betrekken onze klanten en partners regelmatig bij de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit, middels pilottrajecten en expertsessies. Zo halen we ook kennis op voor het verbeteren van onze producten en dienstverlening.

Groei in professionalisering

Uiteraard hebben we in de afgelopen jaren verschillende professionaliseringsslagen gemaakt. Te beginnen met onze softwareoplossingen, die zijn doorontwikkeld tot toonaangevende producten in de betreffende nichemarkten. Ook zijn er nieuwe online producten bij gekomen waarmee we - binnen de nichemarkten - nu ook kleinere organisaties succesvol kunnen bedienen.

Niet te vergeten is onze organisatie zelf ook geprofessionaliseerd in de loop der jaren. We bieden onze medewerkers een stabiele basis en tegelijkertijd een uitdagende werkomgeving. Er is ruimte voor creativiteit, persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap.

Onze groei in professionalisering is goed terug te zien in onze huisstijlveranderingen. Waar we begonnen als puur een softwarebedrijf, zijn we in de afgelopen jaren uitgegroeid tot betrokken kennispartner. In 2018 hebben we gekozen voor een huisstijl die past bij deze identiteit. Al onze communicatie uitingen – waaronder de website – hebben de uitstraling gekregen die past bij onze organisatiewaarden.

De toekomst voor Stratech

De toekomst van Stratech ziet er wat betreft de directie rooskleurig uit. Sinds de overstap van verkoop van de software naar het abonnementsmodel in 2012, zien we een groei van jaarlijks terugkerende omzet. Dit alleen al zorgt voor een stabiele basis, die ons de ruimte geeft om te blijven door ontwikkelen en te vernieuwen. Op het gebied van productontwikkeling, maar ook als het gaat om de verdere dienstverlening en het toevoegen van kennis.

De ambitie om productleader te worden blijft wat ons betreft in stand. We willen immers de beste producten en diensten leveren in onze nichemarkten. Op de weg hier naar toe zullen we ons niet anders gaan gedragen als dat we de afgelopen jaren hebben gedaan. We blijven trouw aan onze nuchtere Twentse roots, blijven onze klanten centraal stellen en zullen blijven investeren in de toekomst. Wij zijn klaar voor de volgende 30 succesvolle jaren!

Wij zijn Stratech

Software maken is onze passie. Dat doen we al sinds 1989 en inmiddels met meer dan 70 specialisten. Benieuwd naar hoe wij werken?

Onze aanpak
#