icon
Logo

De reis naar data literacy: praktische handvatten en tips!

18 juli 2019

Eind juni organiseerde Stratech in het Spoorwegmuseum een Themasessie over data-analyse in het sociaal domein.

Eén van de presentaties ging in op data literacy: wat is data literacy, waarom is het nodig en hoe word je datageletterd?

Angelika Klidas, Chief Business Officer bij MagnaVersum en docent BI aan de Hogeschool van Amsterdam, nam ons met inspirerende voorbeelden en praktische handvatten mee op deze reis. "Want", zegt ze, "het is belangrijk dat mensen weten hoe ze data moeten lezen, interpreteren en omzetten naar waardevolle informatie."

Van beschrijvend naar voorschrijvend

Zij vertelt allereerst over de verschillende vormen van data-analyse. Data kan gebruikt worden om terug te kijken. Zo gaat een beschrijvende data-analyse in op de vraag "Wat is er gebeurd?"; bijvoorbeeld  "Hoeveel dossiers zijn er afgelopen jaar gesloten?" of "Wat is de doorlooptijd geweest?". Dat is iets waar veel organisaties momenteel al naar kijken. Maar wat nog interessanter is, is om te kijken naar waarom iets is gebeurd: de why-vraag. Met diagnostische data-analyse worden factoren en oorzaken geïdentificeerd. Men gaat zoeken naar antwoorden op vragen als, "Waarom hebben we nu meer aanvragen dan vorig jaar?"

Angelika geeft aan dat er hierbij één belangrijk uitgangspunt is: de datakwaliteit. "Het is belangrijk om een gecontroleerde data omgeving te hebben. De data moet correct en volledig zijn. Gegevens die u wilt meten, moeten wel vastgelegd worden. Zorg dus dat u in control bent over de data."

Het is ook mogelijk om met behulp van data vooruit te kijken. "Wanneer de basis op orde is, je weet wat er is gebeurd en waarom, dan kun je verder groeien in data-analyse". Bij voorspellende data-analyse staat de vraag "Wat gaat er gebeuren?" centraal; bijvoorbeeld "Wat kunnen we volgend jaar verwachten?". Met data-analyse is het mogelijk het meest waarschijnlijke resultaat te bepalen, op basis van kansberekening en risico-inschatting. Hierbij wordt bijvoorbeeld voorspeld hoeveel aanvragen er volgend jaar zullen zijn. Voorschrijvende data-analyse gaat nog een stap verder. Hiermee wordt de vraag beantwoord: "Hoe kunnen we zaken laten gebeuren?". Kortom, welke beslissingen moeten er genomen worden om een doelstelling te realiseren.

Wat is data literacy?

Er wordt steeds meer data verzameld en geanalyseerd. Maar hoe interpreteert u data en hoe kunt u data omzetten naar waardevolle informatie? Hiervoor moeten organisaties en personen data literate, of wel datageletterd, worden.

"Data literacy vertaal ik als het vermogen om gegevens te lezen, ermee te werken, te analyseren en ermee te argumenteren", vertelt Angelika. Het is dus een vaardigheid om waardevolle informatie uit gegevens te halen. Deze vaardigheid wordt steeds belangrijker. Het is volgens Angelika dan ook nodig om data literate te worden. Waarom? "Omdat u niet meer zonder kunt en men moet leren te werken en argumenteren met data. Data is immers overal en data is voor iedereen. U kunt data gebruiken om gefundeerde beslissingen te nemen", aldus Angelika. Ze geeft daarnaast aan: "BI en Analytics is voor iedereen! De meest gemaakte fout die ik zie bij organisaties waar ik kom, is dat alleen het management een dashboard heeft. Het is juist belangrijk om een hele organisatie hierbij te betrekken."

Praktijkvoorbeeld: levens redden met data

Eén van Angelika's meest favoriete projecten is het project 'Call to Balloon' dat zij voor de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord heeft uitgevoerd. In dit project zijn alle stappen die worden doorlopen wanneer iemand een hartinfarct krijgt in kaart gebracht. In een dashboard is dit volledige proces zichtbaar: van het moment dat 112 gebeld wordt (call) tot het moment dat de patiënt gedotterd wordt door het opblazen van ballon (ballloon) in de afgesloten kransslagader. Op basis van data was direct te zien waar tijdwinst te realiseren valt. Op basis hiervan zijn processtappen efficiënter gemaakt waardoor de totale tijd van melding tot aan operatie is verkort van 100 naar 80 minuten. Een tijdwinst van 20 minuten zorgt direct voor meer overlevingskansen!

Tips om met data aan de slag te gaan

Ook binnen uw organisatie wordt ongetwijfeld veel data verzameld. Hoe kunt u deze data omzetten tot waardevolle informatie? Allereerst heeft u, om uw organisatie data literate te maken, een 'nutcase' nodig: iemand die helemaal enthousiast wordt van data en als ambassadeur kan dienen. Zorg vervolgens voor voldoende steun en iemand die erop toeziet dat er voldoende tijd vrijgemaakt kan worden.

En dan? Lees hier de tips van Angelika om met data aan de slag te gaan:

  • Maak een framework: welke stappen gaan we doorlopen?
  • Creëer een data visie: wat willen we met data gaan doen? Waar willen we heen?
  • Zorg voor leeromgevingen en neem de mensen mee in het traject. Geef bijvoorbeeld korte en krachtige workshops om te zorgen voor voldoende instructie zodat iedereen ermee kan werken.
  • Ga op zoek naar de why en stel hiervoor de juiste vragen.
  • Communiceer over de voortgang en geef visueel weer wat de status is.
  • Blijf ervan bewust dat het een veranderproces is en dat je ook die verandering moet managen.
  • Wees trots op hetgeen u gemaakt heeft en vier successen!

Belangrijke les

Tot slot deelt Angelika nog één belangrijke les met ons: "Hoe u zo'n project aanpakt? Think big, act small and scale fast!"

Met dank aan Angelika Klidas van MagnaVersum

GeĆÆnspireerd geraakt om zelf met data aan de slag te gaan?

Op het gebied van data biedt onze software diverse mogelijkheden! Wilt u bijvoorbeeld meer inzicht in de opbouw van uw cliƫntenbestand? Of wilt u analyseren wat de effecten zijn van uw dienstverlening? Stratech Insight ondersteunt u hierbij! Benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem contact met ons op!

Stratech Insight

Terugblik Themasessie

Eind juni mochten we in het Spoorwegmuseum diverse gemeenten verwelkomen voor een informatieve bijeenkomst over datagedreven werken, data literacy en data-analyses. Graag blikken we met u terug op deze geslaagde Themasessie!

Lees terugblik
#