icon
Logo

Direct inspelen op veranderende vraag

Als recreatieondernemer weet je als geen ander dat invloeden van buitenaf een behoorlijk effect kunnen hebben op het boekingsgedrag van de gast. Niet door enkel vrije- en feestdagen, het weer of lokale evenementen, maar ook door een onvoorspelbare pandemie als Corona is het doen van prijsaanpassingen noodzakelijk voor het behalen van een zo hoog mogelijke omzet uit je aanbod.

Stratech Pricing geeft je inzicht in de periodes met een veranderende vraag en zorgt ervoor dat je op basis van data uit het reserveringssysteem (resultaat tot nu toe), Google Analytics (inzichten in vraag en conversie) en intuïtie snel en eenvoudig prijsaanpassingen door kunt voeren. Onze dashboards geven je vervolgens inzicht in het effect van deze mutaties.

De basis voor een goed prijsbeleid is het verkrijgen van inzicht in de vraag en deze vertalen naar een goede 'vraag kalender':  Hoe ziet het jaar er uit: voor wanneer staan de diverse feestdagen en vakanties gepland en wanneer vinden lokale evenementen plaats? Dit zijn namelijk de periodes met een piek in de vraag. Bij het meten van de verwachte vraag en het behaalde resultaat, is onze kalender dan ook de basis.

Vervolgens bepalen we aan de hand van belangrijke data, de zogeheten KPI's, uit ons reserveringssysteem Stratech-RCS Enterprise en Google Analytics welke periodes aandacht behoeven.

Stratech-RCS Enterprise
Belangrijke KPI's afkomstig uit ons reserveringssysteem zijn de ADR, Bezettingsgraad en RevPAR. Met behulp van deze drie indicatoren kunnen de daadwerkelijke prestaties van je recreatiebedrijf eenvoudig worden gemeten.

Google Analytics
Een belangrijke aanvulling op de eigen prestaties is het (boekings)gedrag van de gast. Dit geeft namelijk niet alleen inzicht in welke pagina's van je website worden bekeken, maar ook: op welke verblijfsperioden wordt gezocht, voor welke verblijfsperioden wordt gestart met het maken van een reservering en welke verblijfsperioden wel/niet converteren.

Op basis van data uit Google Analytics wordt het zoek- en boekgedrag per verblijfsperiode inzichtelijk gemaakt, waarbij het gedrag zelfs op dag- en weekniveau wordt gemeten. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig zien hoeveel mensen zoeken naar een verblijf van 07-07-2021 tot 14-07-2021 en welk aantal daadwerkelijk een reservering maakt. Dit zoekgedrag is op korte termijn erg belangrijke data om snel bij te kunnen sturen.

 

De belangrijke KPI's uit Stratech-RCS Enterprise en Google Analytics, op basis waarvan jij de mutaties bepaalt, worden overzichtelijk weergegeven in ons Pricing Excel overzicht.

Hoe kom jij er achter welke periode aandacht nodig heeft? Stratech Pricing maakt dit eenvoudig inzichtelijk voor je op basis van de indicatoren Prioriteit en Score. Op basis van een algoritme, dat verschillende perioden analyseert, wordt per periode bepaald hoeveel prioriteit deze periode heeft en hoe goed/slecht het momenteel met deze periode gaat. Jij bepaalt zelf welke waardes van deze indicatoren voor jouw recreatiebedrijf doorslaggevend zijn voor een prijswijziging. Doordat je in het Exceloverzicht eenvoudig op deze waardes kunt filteren, heb je in één oogopslag inzichtelijk welke periodes jouw aandacht nodig hebben. 

Door middel van + en - correcties kunnen prijzen in deze Excel eenvoudig verhoogd over verlaagd worden, waarbij je ook zicht hebt op vorige correcties die je gedaan hebt. De correcties worden vervolgens met één druk op de knop in Stratech-RCS Enterprise verwerkt.

De prijsopbouw van boekingen die tegen gecorrigeerde prijzen worden gemaakt, is tevens inzichtelijk in het reserveringssysteem.

Exceloverzicht

Onze speciale Pricing dashboards in Stratech Insight voorzien je van alle, voor jou belangrijke, informatie en geven je inzicht in onder andere:

  • Prijslijsten en mutaties. Hoeveel reserveringen zijn er gemaakt tegen welke correctie? En hoeveel omzet is hierdoor gegenereerd?
  • Online zoek- en boekgedrag. Hoe verhouden het aantal zoekopdrachten, gestarte boekingen en gemaakte reserveringen op jouw website zich tot elkaar? En wat is de conversie ten opzichte van de doorgevoerde prijsmutatie?
  • ADR, Bezettingsgraad en RevPAR. Wat zijn de huidige prestaties van je recreatiebedrijf en hoe verhoudt zich dit tot vorig jaar? En in welke weken worden welke objecttypes vaak geboekt?

 

Wat zijn de voordelen van Stratech Pricing voor jouw recreatiebedrijf?

  • Meer omzet genereren door continu te sturen op basis van resultaat, vraag en conversie
  • Snel inspelen op veranderende marktontwikkelingen (zoals Corona) en daarmee gepaard veranderd boekingsgedrag 
  • Eenvoudig prijzen aanpassen aan de hand van een algoritme dat op basis van prioriteit aangeeft welke periodes en accommodatietypen aandacht behoeven
  • Analyses en correcties op basis van data uit Stratech-RCS Enterprise (resultaat), Google Analytics (vraag en conversie) en intuïtie
  • Inzicht in mutaties en het effect hiervan
  • Continue persoonlijke begeleiding van een eigen Stratech Specialist 
Deze klanten zijn erg enthousiast over Stratech Pricing!

Stratech Pricing

  • Snel en eenvoudig prijsaanpassingen doen

  • Onvoorspelbaar gedrag voorspelbaar maken

  • Zelf niveau van analyseren bepalen

  • Zo optimaal mogelijke omzet realiseren

"Ik ervaar het als heel waardevol dat we eindelijk in staat zijn om te kunnen sturen op prijselasticiteit, zonder dat alleen in de vorm van kortingen (zichtbaar voor de gast) te kunnen doen. De manier waarop Stratech Pricing is ingestoken is prettig, je kunt zelf bepalen hoe globaal of diep je de analyses wilt maken. Daarnaast lukt het ons al om (los van de diepgaande analyses die je eens in de zoveel tijd maakt) regelmatig even snel de Excel te genereren en snelle aanpassingen door te voeren. Zeker in deze Corona-tijd - waarin boekingsgedrag niet goed voorspelbaar is en afhangt van maatregelen - een hele waardevolle toevoeging. Zo halen we toch een zo optimaal mogelijke omzet binnen."

Angelique Joosten | Manager Marketing & Sales

Recreatiepark De Leistert

Stratech Pricing

  • Maximaal inzicht in prestaties

  • Prijsmutaties snel en acuut aanpassen

  • Meer boekingen voor de juiste prijs

  • Hogere omzet genereren

"Dankzij Dynamic Pricing hebben wij maximaal inzicht in de periodes waarin wij het goed doen en welke nog achterblijven. Deze informatie geeft ons concreet richting wanneer wij onze prijzen moeten verhogen of verlagen. We kunnen deze prijsmutaties zelf snel en acuut aanpassen. Dit heeft ons tot nu toe veel meer boekingen voor de juiste prijs - en daardoor ook een hogere omzet - opgeleverd! "

Lisanne te Kulve | Marketing

Vakantiepark De Twee Bruggen

Stratech Pricing

  • Inzicht in periodes die aandacht behoeven

  • Vaak en snel prijswijzigingen doorvoeren

  • Inzicht in prijsaanpassingen in het verleden

  • Resultaat van mutaties snel inzichtelijk

"Stratech Pricing stelt ons in staat vaak en snel prijzen te wijzigen en daarnaast ook duidelijk in beeld te hebben welke aanpassingen we in het verleden hadden gedaan. Inmiddels zijn we ruim een maand actief bezig met het wijzigen van prijzen, uiteraard ligt het boekingsvolume niet op een normaal niveau voor onze buitenlandse reizen, en hebben we wel snel kunnen schakelen qua prijswijzigingen op ons aanbod in Nederland wat een zeer positief effect voor ons heeft gehad."

Rick Bax | Marketing Manager

Roan Camping Holidays

Download GRATIS onze whitepaper

Meer omzet genereren door effectief prijsbeleid, oftewel: dynamic pricing. Wie wil dit nou niet?

Maar wat is dynamic pricing precies? En hoe kunnen we dit principe doorvertalen naar de recreatiebranche? Download gratis onze whitepaper waarin we je kort de achtergrond van dynamic pricing uitleggen en je concrete handvatten geven voor hoe jij als recreatieondernemer hier de vruchten van kunt plukken.

Download
hero

Veelgestelde vragen

  • Kan ik de prijzen per distributiekanaal wijzigen?

    Zeker! Je kunt zelf bepalen voor welk distributiekanaal - eigen kanalen internet en receptie of touroperators - je welke mutatie(s) doorvoert. Je kunt dit zelfs op touroperator niveau wijzigen.

  • Moeten correcties gelijk lopen met de prijsinrichting?

    Nee, dit hoeft niet. Voor het berekenen van een correctie wordt altijd omgerekend naar dagprijzen. Hierdoor kunnen de gecorrigeerde periodes afwijken van de periodes in de prijslijst.

  • Op basis waarvan worden correcties doorgevoerd?

    Correcties worden aangemaakt voor een combinatie van een boek- en verblijfsdatum. Bijvoorbeeld: 5% prijsverhoging voor alle reserveringen gemaakt in de periode van 1-1-2021 tot 14-1-2021 voor een verblijf in de maand juli. Deze correctie kan vervolgens per distributiekanaal en objecttype worden ingesteld.

  • Ben ik veel tijd kwijt aan het analyseren van periodes?

    Helemaal niet! Je bepaalt zelf hoe diepgaand je analyseert. Doordat wij werken met de indicatoren Prioriteit en Score, kun je eenvoudig de behoeftige periodes genereren en snelle prijswijzingen doen. Erg belangrijk in deze Coronaperiode, waarin boekgedrag afhankelijk is van de maatregelen en dus onvoorspelbaar is.

Heb je meer vragen, neem dan contact met ons op!

Laatste nieuws en evenementen

Stratech is dé kennispartner voor organisaties in de verblijfsrecreatie. Wij houden je graag op de hoogte van het laatste nieuws. Daarnaast praten wij je ook graag tijdens diverse events bij over de laatste ontwikkelingen.

Bekijk alle nieuwsberichten
hero

Neem contact op

Benieuwd welke voordelen Stratech Pricing jouw recreatiebedrijf kan opleveren? Neem voor een geheel vrijblijvende demonstratie contact met ons op of plan rechtstreeks een telefonische afspraak in mijn agenda!

img
Mark GerritsBusiness Manager