icon
Logo

Stratech Benchmark | Vooruitblik op 2020

10 januari 2020

Uit de voorgaande blogs van Rob kunnen we concluderen dat 2019 een succesvol jaar was. Op alle fronten werd 2018 - wat ook een goed jaar was - overtroffen. Verhuuraccommodaties presteerden beter en ook kamperen trok de ingezette, stijgende lijn door.

In deze blog blikt Rob kort terug op vorig jaar én blikt hij vooruit naar de aankomende periodes.

Demo Benchmark aanvragen

Traditioneel gezien is januari een drukke maand waarin veel mensen hun vakantie boeken. De vakantieplanningen zijn duidelijk en reserveringen worden gemaakt.

Zoals de onderbuikgevoelens al deden vermoeden, wordt er dit jaar nóg eerder geboekt. De zomer van 2018 was een verrassend mooie zomer, die lang door liep. De helft van de reserveringen in dat jaar werden in de maanden juli en augustus gemaakt. Voor 2019 kwamen de reserveringen wat later binnen, doordat gasten waarschijnlijk wachtten op zekerheid op wederom een mooie zomer. Toen de voortekenen eenmaal daar waren kwamen de reserveringen in grote getalen binnen, met als gevolg dat 2019 beter presteerde dan het jaar ervoor. Recreatieondernemers vermoeden dat dit afwachtende gedrag ervoor gezorgd heeft dat er een groep gasten was die achter het net heeft gevist. Een groep die dit voor 2020 wil voorkomen en er deze keer op tijd bij wil zijn.

Dit vermoeden kunnen we onderbouwen met cijfers. Op het moment van schrijven zijn er - vergeleken met hetzelfde moment in 2019 - ruim 18% meer reserveringen gemaakt. Deze reserveringen zijn gezamenlijk goed voor bijna 14% meer omzet! Alle speciale periodes staan er dan ook beter voor dan hetzelfde moment vorig jaar.

Kamperen nog steeds in de lift

De stijgende lijn die het kamperen vorig jaar liet zien, zet zich ook in 2020 voort. Op dit moment zijn er bijna 25% meer reserveringen gemaakt, die gezamenlijk zorgen voor bijna 19% meer omzet vergeleken met het zelfde moment vorig jaar. Alle speciale periodes presenteren dan ook beter.

Met name de voorjaarsvakantie levert fors meer reserveringen en omzet op dit jaar. De overige speciale periodes voorafgaand aan de zomervakantie presteren ook erg goed. De voorjaarsvakantie, het pinksterweekend, hemelvaartweekend en het paasweekend zijn voor wat betreft kamperen goed voor bijna 27% meer omzet met bijna 30% meer reserveringen.

Ook betere prestaties voor verhuuraccommodaties

Ook de verhuuraccommodaties laten groene cijfers zien. Hierin zien we ook een kleine prijsstijging terug ten opzichte van vorig jaar. Met op dit moment ruim 18% meer reserveringen dan vorig jaar, is bijna 20% meer omzet gemaakt.

Ook voor de verhuuraccommodaties geldt dat alle speciale periodes op dit moment beter presteren dan vorig jaar. Opvallend is dat de herfstvakantie hiervan het beste presteert. Er zijn op dit moment al 30% meer reserveringen gemaakt, die zorgen voor 35% meer omzet ten opzichte van hetzelfde moment vorig jaar. De voorjaarsvakanties presteren ook voor de verhuuraccommodaties beter. Gezamenlijk zijn ze goed voor 9,5% meer reserveringen en 13% meer omzet.

Meer reserveringen en omzet?

Al met al zijn er vergeleken met hetzelfde moment in 2019 tot nu toe meer reserveringen gemaakt, welke gezamenlijk meer omzet opleveren. De vraag is natuurlijk of deze stijgende lijn zich voortzet of dat blijkt dat de reserveringen eerder in het jaar binnen zijn gekomen, maar dat de uiteindelijke aantallen op hetzelfde niveau als vorig jaar zullen uitkomen. Of dat zo is zal ik in mijn volgende blog in het voorjaar beschrijven, waarin we kunnen terug blikken op de voorjaarsvakantie en vooruit kunnen blikken op Hemelvaart, Pinksteren en Pasen. 

Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van omzetbezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  • Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  • Meer rendement uit je accommodaties halen
  • Hogere bezettingsgraad realiseren
  • Meer omzet genereren
Over de auteur

Rob Stevens is als Account Manager bij Stratech verantwoordelijk voor de softwareoplossing Stratech-RCS. Neem voor meer informatie over de Benchmark contact met hem op!

Neem contact op

Meer over Benchmark Verblijfsrecreatie

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heeft u inzicht in uw eigen prestaties ten opzichte van de markt. Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw recreatiebedrijf?

Benchmark Verblijfsrecreatie
#