icon
Logo

Stratech Benchmark | Impact Coronavirus - Deel 1

16 maart 2020

Begin dit jaar, op 10 januari 2020, blikte Rob in zijn vijfde blog vooruit op de cijfers van de verblijfsrecreatie aan de hand van de Stratech Benchmark. Een conclusie die we toen konden trekken was dat de speciale periodes in het voorjaar er dit jaar goed voor stonden.

Welk effect heeft het Coronavirus (COVID-19) tot nu toe gehad op deze cijfers?

Demo Benchmark aanvragen

Begin dit jaar hebben we geconcludeerd dat de speciale periodes er in aankomend voorjaar goed voor stonden: de voorjaarsvakantie, het Pinkster-, Hemelvaarts- en Paasweekend stonden toen allen in de groene cijfers en waren gezamenlijk goed voor 27% meer omzet met bijna 30% meer reserveringen.

Coronavirus (COVID-19)

Dat was echter voordat COVID-19, oftewel het Coronavirus, ook in Europa en ons land zijn intrede had gedaan. We merken aan alles dat het Coronavirus en de bijbehorende maatregelen vanuit de overheid impact (gaan) hebben op de verblijfsrecreatie. Dit zien we ook terug in de cijfers van onze Benchmark.

Om met het goede nieuws te beginnen: zoals het er op dit moment uit ziet staan Pasen, Hemelvaart en Pinksteren nog in de groene cijfers. Er is ruim 7,9% meer omzet genoteerd en 4,5% meer reserveringen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze periodes liggen echter nog relatief ver in de toekomst. Naarmate ze dichterbij komen, veranderen de cijfers ook. De trend die we daarin zien is helaas minder rooskleurig. In de afgelopen 30 dagen, vergeleken met dezelfde 30 dagen van vorig jaar, is er ruim 18% minder omzet genoteerd en daarmee ruim 22% minder reserveringen. Als we kijken naar de afgelopen 7 dagen ten opzichte van dezelfde 7 dagen van vorig jaar, dan worden de gevolgen van Corona op de verblijfsrecreatie duidelijk: er zijn ruim 71% minder reserveringen gemaakt met als gevolg dat er bijna 70% minder omzet genoteerd staat. Deze rode cijfers gelden voor alle verblijfstypes, zowel het kamperen als de verhuuraccommodaties laten rode cijfers zien.

Pasen

Pasen is traditiegetrouw een weekend waarvoor de reserveringen laat worden gemaakt. In 2019 kwam meer dan de helft van de reserveringen in maart (15%) en april (41%) binnen. Van alle reserveringen die nu staan, waren januari (26%) en februari (21%) de drukste maanden. Als we echter kijken naar de laatste 30 dagen, ten opzichte van dezelfde 30 dagen vorig jaar, dan zien we dat er minder gereserveerd wordt. Er zijn ruim 31% minder reserveringen gemaakt, met als gevolg dat er 22,9% minder omzet is gemaakt in deze periode. De laatste 7 dagen ten opzichte van dezelfde 7 dagen vorig jaar laten een nog slechter beeld zien. Er zijn de afgelopen 7 dagen ruim 73% minder reserveringen gemaakt, wat tot gevolg heeft dat er de afgelopen 7 dagen bijna 65% minder omzet is genoteerd. Dit alles heeft tot nu toe het gevolg dat er 10,6% minder reserveringen genoteerd staan voor Pasen, ten opzichte van hetzelfde moment vorig jaar. Ook staat er minder omzet genoteerd (2,1%).

Hemelvaart

Hemelvaart staat er op dit moment nog goed voor. Voor deze periode staan er, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, 5,5% meer reserveringen genoteerd. Deze reserveringen zijn gezamenlijk goed voor bijna 14% meer omzet. Mooi om te zien is dat er voor de kampeerplaatsen tot nu toe 23% meer omzet wordt gerealiseerd!

De afgelopen periode laat helaas rode cijfers zien. Wanneer we kijken naar de laatste 30 dagen, vergeleken dezelfde 30 dagen vorig jaar, dan zijn er ruim 30% minder reserveringen gemaakt dat resulteert in ruim 18% minder omzet. De laatste zeven dagen laten een donkerrode kleur zien: in de afgelopen zeven dagen, vergeleken met dezelfde dagen van vorig jaar, zijn er ruim 75% minder reserveringen gemaakt, met een omzetdaling van 77% tot gevolg.

Pinksteren

Het Pinksterweekend laat op dit moment eenzelfde beeld zien als het Hemelvaartsweekend. De cijfers staan er op dit moment, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, goed voor. Op dit moment zijn er 18,9% meer reserveringen gemaakt, die gezamenlijk goed zijn voor bijna 13% meer omzet.

Helaas toont de afgelopen periode rode cijfers. Waar de laatste 30 dagen, vergeleken met dezelfde 30 dagen vorig jaar, nog lichtrode cijfers laten zien (5,1% minder reserveringen en 11% minder omzet) tonen de laatste 7 dagen vergeleken met dezelfde 7 dagen vorig jaar donkere cijfers. Sinds de duidelijke aanwezigheid van het virus en de bijbehorende maatregelen, zijn er ruim 66% minder reserveringen gemaakt voor het Pinksterweekend, waardoor er ruim 69% minder omzet staat genoteerd.

Benchmark Update | Prestaties voorjaar 2020

Zomervakantie 2020

Ook de zomervakantie laat op dit moment nog groene cijfers zien. Vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar zijn er nu bijna 9% meer reserveringen gemaakt, die goed zijn bijna 11% meer omzet.

De afgelopen 30 dagen, vergeleken met dezelfde 30 dagen van 2019, laten wel een dip zien in zowel het aantal reserveringen als de omzet. Of dit verschil direct aan het Coronavirus te wijden is, is moeilijk te zeggen. Immers concludeerden we in het vorige blog al dat er vroeger geboekt werd door de gasten en kan het dus zo zijn dat de reserveringen simpelweg al gemaakt zijn.

Conclusie

Al met al merken we de gevolgen van COVID-19 allemaal en zien we deze ook terug in de cijfers. De year-to-date vergelijkingen van de afgelopen 30 en 7 dagen, laten rode en soms donkerrode cijfers zien.

Dat er steeds strengere maatregelen worden getroffen en zelfs grenzen worden gesloten, draagt hier in positieve zin zeker niet aan bij. Onbekend is echter hoe de reserveringen en de omzet zich de aankomende tijd gaan gedragen. Vanuit Stratech houden we de cijfers nauwlettend in de gaten en zullen we in de aankomende periode vaker korte updates publiceren.

De uiteindelijke duur van de Coronacrisis zal bepalen hoe groot de schade daadwerkelijk zal zijn.

Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van omzetbezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  • Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  • Meer rendement uit je accommodaties halen
  • Hogere bezettingsgraad realiseren
  • Meer omzet genereren
Over de auteur

Rob Stevens is als Account Manager bij Stratech verantwoordelijk voor de softwareoplossing Stratech-RCS. Neem voor meer informatie over de Benchmark contact met hem op!

Neem contact op

Meer over Benchmark Verblijfsrecreatie

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heeft u inzicht in uw eigen prestaties ten opzichte van de markt. Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw recreatiebedrijf?

Benchmark Verblijfsrecreatie
#