icon
Logo

Meer boekingen door integratie Stratech-RCS Enterprise en Google Hotel Ads!

30 maart 2021

Adchieve en Stratech werken bij meerdere gezamenlijke klanten intensief samen voor het tot stand brengen van de koppeling tussen Stratech-RCS Enterprise en Google Hotel Ads.

Hoe ziet deze samenwerking eruit en hoe kun jij als recreatieondernemer meer boekingen via de eigen website realiseren door deze unieke integratie?

Sterk staaltje samenwerking tussen twee specialisten

De integratie tussen Stratech-RCS Enterprise en Google Hotel Ads is bij meerdere gezamenlijke klanten - waaronder RCN Vakantieparken en France Comfort - succesvol tot stand gebracht en heeft al tot mooie resultaten geleid. Deze integratie zou niet mogelijk zijn zonder de tussenkomst van partner Adchieve. Zij zijn ervaren in search en advertising automation-software en als één van de weinige partijen in Nederland een officiële Google Hotel Ads integratiepartner.

Wat is volgens Mark Gerrits | Business Manager Recreatie bij Stratech | het voordeel van deze integratie voor onze klanten? "Het voordeel van een integratie met Google Hotel Ads is dat onze klanten hun aanbod direct zichtbaar en boekbaar kunnen maken op de plek waar voor veel gasten de oriëntatie naar een vakantie start; namelijk Google. Het aanbod wordt rechtstreeks uit ons reserveringssysteem opgehaald, zodat onze klanten prijzen en beschikbaarheden niet op verschillende plekken hoeven bij te houden. Op het moment dat de gast interesse toont, wordt de gast direct doorgeleid naar de eigen website. Door het aanbod direct bij het zoeken op Google te tonen en de gast bij interesse door te leiden naar de eigen website, ben je vroeg in het oriëntatieproces van de gast zichtbaar en zijn er minder stappen nodig om te komen tot een online boeking. De integratie met Google Hotel Ads levert onze klanten dus méér boekingen op die ook nog eens via de eigen website worden geboekt!".

Wat levert Google Hotel Ads de recreatieondernemer op?

Volgens Rudolph Dekker | Strategisch Account Manager Travel bij Adchieve | heeft Google Hotel Ads globaal gezien drie voordelen:

  • Google Hotel Ads krijgt van Google prominent de aandacht binnen Search, Maps en Voice. Dat geldt voor verschillende type zoektermen, waaronder generieke zoektermen. Met een brede zoekopdracht als "Hotel Amsterdam", komt iemand dus al terecht in de Hotel Ads omgeving, waar hij/zij jouw accommodatie kan vinden. Dat maakt het bereik én de toegevoegde van Hotel Ads groot.

  • Je realiseert daarnaast meer directe boekingen tegen lage kosten en een laag risico. Je hoeft namelijk geen torenhoge commissie van 15 tot 20% te betalen zoals bijvoorbeeld bij Booking.com en bepaalt door de verschillende biedstrategieën zelf hoe hoog het percentage commissie is dat je betaalt aan Google. Laagdrempelig starten is dus mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld ook performance based bieden via de Commissie per Verblijf strategie: dat wil zeggen dat je alléén het zelf ingestelde commissie-percentage betaalt voor een boeking als deze daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

  • Nog een groot voordeel: omdat de klant diréct wordt doorgestuurd naar jouw eigen website, blijf je zelf eigenaar van de data. Je kunt je klant daardoor zelf bijvoorbeeld weer retargeten via display of e-mail.

Wanneer krijgt een potentiƫle gast jouw Hotel Ads te zien?

Rudolph licht graag toe wanneer een potentiële gast de Hotel Ads te zien krijgt: “Hotel Ads is een onderdeel van Google Travel, waartoe ook vakantiewoningen, vluchten en inspiratie behoren. De consument/jouw potentiële gast, komt over het algemeen op vier manieren bij Google Hotel ads terecht:

  • Via een algemene zoekopdracht, bijvoorbeeld ‘Hotel Parijs’, kom je terecht op een zogenaamde SERP, resultatenpagina in Google. Tússen de advertenties (SEA) en organische resultaten (SEO) vind je aanbevelingen van hotels of andere type verblijven op basis van je zoekopdracht. Die staan vaak prominent in beeld. Klik je op een aanbeveling of meer hotels bekijken, dan kom je in Google Hotel Ads terecht. Dat ziet er zo uit:

    Zoekopdracht algemeen

  • Zoekopdracht algemeen
  • Specifieke zoekopdracht in Google: zoek bijvoorbeeld eens op de exacte zoekterm ‘Dormio Resort Les Portes Du Grand Massif’. Doordat dit park is aangesloten bij Hotel Ads verschijnt het aan de rechterkant in Google My Business. Daar worden alle advertenties direct weergegeven; de eigen advertentie van Dormio via Hotel Ads, maar ook die van alle resellers die adverteren op deze term.

    Zoekopdracht specifiek
  • Google Maps: binnen Google Maps kun je bijvoorbeeld zoeken op de term ‘Hotel Barcelona’: je krijgt daar direct aanbevelingen vanuit Google te zien met bijbehorende prijzen. Klik je op een specifiek hotel, dan kun je prijzen vergelijken en een boeking maken.

  • Google assistant: de Google Assistant wordt in de oriëntatiefase steeds populairder en spraak wordt steeds vaker ingezet om een passende accommodatie te vinden.

Vervangt Hotel Ads jouw SEA/Google tekst advertenties?

“Google bepaalt via een algoritme wanneer hotels, parken of properties via Hotel Ads worden getoond aan de gebruiker. Dat heeft in eerste instantie te maken met een directe boek-intentie voor een property. Op een term als ‘vakantie Parijs’ wordt er geen Hotel Ad getoond. De juiste balans bekijk je liefst per accommodatie/merk. Uiteraard is er altijd kannibalisatie op een zoekterm. Je kunt er als property bijvoorbeeld voor kiezen te gaan voor gewone Ads én Hotel Ads. Je werkt dan bijvoorbeeld met een CPC-clickstrategie voor Google Ads en een CPA-strategie voor Hotel Ads", aldus Rudolph.

Onlangs zijn ook Free Booking Links geïntroduceert door Google Travel. Het advies van Rudolph is dan ook deze gezamenlijk met Google Hotel Ads in te zetten. 

Hoe kun jij opvallen bij Hotel Ads?

Rudolph deelt daarnaast nog graag enkele tips & tricks: “Als je nog beter in de smaak wilt vallen bij Google en zoekers, dan kun je er in ieder geval voor kiezen extra informatie toe te voegen die eruit springt ten opzichte van andere resellers:

  • Creëer highlight extensies: geef extra informatie die verheldert en spring eruit ten op zichte van andere resellers.

  • Toon het logo van je eigen merk: het klinkt logisch en het is een basic, maar veel logo’s van properties worden nog niet vertoond.

  • Voeg roombundles toe: laat alle beschikbare verblijfstypes voor het aantal personen en de ingevoerde data zien, zodat de klant meer keuze heeft en jij als adverteerder prominenter wordt vertoond.

  • Kies de juiste biedstrategie: bijvoorbeeld performance based via de Comissie per Verblijf strategie: dat wil zeggen dat je alléén betaalt voor een boeking als deze daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

In het gifje hieronder zie je de bovenste drie factoren in oranje omlijnd:

Google Hotel Ads - Drie factoren

Het is daarnaast wel belangrijk om naast Hotel Ads meerdere platformen in te zetten: "Wij richten ons niet voor niets op Channelmanagement en in het specifiek Metasearch-platformen. Uitgangspunt is altijd, net als bij Google Hotel Ads, meer directe boekingen tegen lagere kosten realiseren. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan: 

  • Facebook Hotel Ads: retarget je websitebezoekers met relevante dynamische advertenties binnen Facebook.

  • Zoover: adverteer op dit beoordelingsplatform voor meer direct verkeer naar je website.

  • Trivago: promoot je directe tarieven via Rate Connect en ontvang meer directe boekingen.

  • Tripadvisor: spotlight je tarieven via Tripconnect en ontvang meer directe boekingen.

Ook hier geldt weer dat ik uiteraard graag met je in ga op de details”, aldus Rudolph.

Aanvullende koppelingen Adchieve

Webinar Google Hotel Ads | Google & Adchieve

Als je op de hoogte wilt blijven van interessante mogelijkheden voor de reissector, dan raden we je aan de LinkedIn pagina van Adchieve te volgen. Op donderdag 08 april geeft Rudolph samen met Google om 16:00 uur een webinar over Hotel Ads, meld je hier eenvoudig aan!

Meer weten?

Wil je meer informatie over (de werking van) Google Hotel Ads? Neem dan contact op met Adchieve of Stratech via onderstaande contactgegevens.

Stratech | Mark Gerrits
E-mail: m.gerrits@stratech.nl
Telefoon: 06 10 33 32 87

Adchieve | Rudolph Dekker
E-mail: rudolph.dekker@adchieve.com 
Telefoon: 06 41 02 18 80

Ons reserveringssysteem

Ons reserveringssysteem Stratech-RCS: een innovatieve en gebruiksvriendelijke softwareoplossing die jou als recreatieondernemer helpt ondernemen waardoorje meer tijd voor meer gasten overhoudt. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw recreatiebedrijf?

Reserveringssysteem Stratech-RCS
#