icon
Logo

Kansen voor Digital Marketing in 2021

02 februari 2021

Dat de impact van Corona op de verblijfsrecreatie groot is, blijkt wel uit onze meest recente Benchmark Update. Het virus heeft echter ook geleid tot een aantal nieuwe trends. Welke kansen bieden deze trends jou als recreatieondernemer?

Geert Buskes van onze (online) marketingpartner Effecty deelt deze trends en kansen in Digital Marketing voor 2021 graag met je!

De “staycation” krijgt een nieuwe doelgroep

Door de Coronacrisis veranderde de doelgroep voor de “staycation”. Hiermee worden de Nederlanders bedoeld die in eigen land op vakantie gaan. In de zomer van 2020 bleven veel mensen in eigen land, terwijl ze normaal gezien in de zomer in het buitenland op vakantie gaan. Hierdoor ontstonden er voor veel Nederlandse vakantieparken nieuwe doelgroepen. Tijdens de oriëntatiefase moesten deze vakantieparken daardoor beter op de juiste doelgroep inspelen en zich in de presentatie van de accommodatie nóg beter profileren.  Wanneer je je op een bepaalde doelgroep richt, sluit je natuurlijk ook gasten uit. Ondanks dat dit lastig kan zijn, is het ontzettend belangrijk wanneer je de door jouw gewenste doelgroep wilt aanspreken.

Heeft deze nieuwe doelgroep effect op de beoordelingen?

Niet alleen de profilering van de vakantieparken verandert door de nieuwe doelgroep, ook kan deze verschuiving impact hebben op de online beoordelingen van jouw vakantiepark. De nieuwe “staycation”-doelgroep is gewend om een ander soort vakantie te boeken, bijvoorbeeld in een all-inclusive resort in Griekenland. Een verblijf op een Nederlandse camping kan er dan voor zorgen dat de verwachtingen die deze groep heeft van een vakantie niet worden waargemaakt. Op een vakantiepark is het namelijk niet zo dat de gast de hele vakantie in de watten wordt gelegd, wat een all-inclusive hotelgast vaak wel verwacht. Hiermee wordt niet bedoeld dat de accommodaties minder goed verzorgd zijn, maar op een camping moet je wel vaker zelf voor je ontbijt, lunch en diner zorgen. De gast van het vakantiepark moet hierdoor meer zelf doen tijdens zijn vakantie. Dit kan ervoor zorgen dat de vakantie tegenvalt, en de gast een slechte review achterlaat.

De nieuwe doelgroep kan niet alleen invloed hebben op de reviews van deze gasten zelf, maar ook op die van andere, vaste gasten. Het kan namelijk voorkomen dat de nieuwe doelgroep de ongeschreven gedragsregels van campings niet begrijpt. Wanneer ze bijvoorbeeld tot diep in de nacht lawaai blijven maken midden op een camping, kunnen ze voor veel overlast zorgen bij de andere gasten. Deze vaste gasten zijn daardoor ook minder tevreden over hun vakantie dan in anderen jaren en plaatsen daarom ook een minder positieve review van het vakantiepark. 

De advertentiecampagnes: uitzetten of beperken?

Het verschil tussen bedrijven die hun campagnes uitschakelden en bedrijven die de campagnes alleen beperkten werd in 2020 steeds groter. Dit had als voornaamste reden dat er door de teruglopende omzet gesnoeid moest worden in de kosten. Door veel bedrijven werd gekozen voor het bezuinigen op de online advertentiecampagnes. Toen er richting de zomer van 2020 weer geboekt mocht worden, zagen de bedrijven die ervoor kozen om deze campagnes compleet uit te schakelen minder boekingen. Een waarschijnlijke reden hiervan is dat de campagnes een grote rol speelden in de oriëntatiefase, waarin nog niet geboekt wordt. Het verschil tussen deze bedrijven was minder groot wanneer het bedrijf al over een sterke SEO-positie beschikte; in dat geval was de impact van het uitschakelen van online advertentiecampagnes minder groot.

Flexibiliteit wordt steeds belangrijker

We hebben allemaal gezien hoe snel de coronamaatregelen van elk gebied konden worden aangepast in 2020. Daarom hebben gasten van campings, vakantieparken en hotels steeds meer behoefte aan flexibiliteit. Hiermee wordt dan gedoeld op het makkelijk annuleren of verzetten van de vakantie. Het is in deze onzekere tijden een zeer sterke USP als je dit als vakantiepark of camping financieel en qua flexibiliteit kunt waarmaken! Het biedt een kans om extra boekingen binnen te halen.

Het naseizoen: de oudere doelgroep het belangrijkst

In het naseizoen van 2020 werd er een grote toename van de “oudere” doelgroep waargenomen. De kans is groot dat dit komt doordat zij vaak rust willen en de grote drukte van de zomervakantie afwachten. Maar deze doelgroep moet dan wel zeker kunnen zijn van deze rust in het naseizoen, en daarom is het belangrijk dat je deze groep als vakantiepark verzekert van bijvoorbeeld grote kampeerplaatsen, meer ruimte, goede hygiëne, weinig gezinnen met kleine kinderen en andere zaken die voor rust zorgen. Communiceer dit duidelijk wanneer je je op deze doelgroep richt en aan deze verwachtingen kunt voldoen.

Doelgroep ouderen

Opvallende statistiek: last minutes

Gedurende de coronacrisis werd een stuk minder gezocht op last minutes, en dat is opvallend. Ons vermoeden is dat dit te maken heeft met de grote onzekerheid die mensen ervaren door de coronacrisis. Een andere reden van deze opvallende statistiek kan zijn dat er een stuk minder werd gezocht naar internationale vakanties. Uiteindelijk kan dit alles tot gevolg hebben dat lastminutes in deze periode minder als een middel werken om je voor- en naseizoen mee te vullen, waar dit andere jaren wel werkt.

Belangrijk in 2020: individueel vermaak

Doordat grote evenementen tijdens de coronacrisis niet door kunnen gaan, zagen wij dat het individueel vermaak tijdens een vakantie of weekendje weg een flinke vlucht nam én neemt. Wandelen en fietsen werd als activiteit door veel gasten opnieuw ontdekt. Als vakantiepark of camping kun je hierop inspelen door arrangementen aan te bieden voor gasten om hun verblijf te combineren met fietsen of wandelen. Een voorbeeld hiervan zijn fietsweken, waarbij gasten bij aankomst een routekaart krijgen en hiermee een week lang elke dag andere routes gaan fietsen. Aansluitend aan de route genieten ze van een dagmenu in het restaurant van het vakantiepark. Dit hele arrangement kan de camping, het vakantiepark of het hotel aanbieden voor één complete prijs. We zien dat dit soort arrangementen vooral interessant kunnen zijn voor de voor- en naseizoensgast. Natuurlijk is het ook mogelijk om hier verder op in te spelen door een breder aanbod individueel vermaak ter beschikking te stellen. Denk hierbij aan activiteiten waar het niet voor nodig is om met grote groepen mensen bij elkaar te komen, maar waarbij de activiteit enkel voor het gezin of het koppel wordt georganiseerd.

Wat waren belangrijke zoekwoorden?

Erg veel mensen zijn in 2020 op zoek naar een ontsnapping van alle ellende die het coronavirus veroorzaakt, en dat is terug te zien in het zoekgedrag: we zagen namelijk een flinke stijging in zoekopdrachten die gerelateerd waren aan “natuur” en “rust” in 2020. Gasten wilden even helemaal tot rust komen en ontspannen in de Nederlandse natuur. Daarnaast zet volgens ons ook de trend van privé sanitair door wat betreft de zoekwoorden: ook hier zagen we een flinke stijging in 2020.

Kansen voor 2021

Het jaar 2020 was een uitzonderlijk jaar voor de leisurebranche, waardoor er veel trends zichtbaar werden die we niet eerder zagen. Uit deze trends kwamen een groot aantal kansen in de digital marketing voort, die in 2021 alleen nog maar belangrijker zullen worden. Geert zette deze tijdens zijn presentatie voor Jong Recron op een rij.

  1. Gebruik maken van affiliate marketing wordt in 2021 voor veel vakantieparken en campings een nog grotere kans. Affiliate sites zijn erg wendbare spelers en kunnen snel inspelen op ontwikkelingen in de markt, zoals het steeds populairder worden van privé-sanitair op vakantieparken. Hierdoor kunnen ze voor vakantieparken van grote toegevoegde waarde zijn, doordat deze flexibeler worden in een markt die dit hard nodig heeft tijdens de coronacrisis.
  2. Er werd hiervoor al gesproken over nieuwe doelgroepen voor vakantieparken door de coronacrisis. Hierdoor wordt het belangrijk om nog eens naar je doelgroepmarketing te kijken. Ga eens na of je nog wel aantrekkelijk bent voor de juiste doelgroep, en of je misschien wel aanpassingen moet doen in je marketing, om de nieuwe doelgroepen aan te doen. Wanneer je je meer op een bepaalde doelgroep richt, sluit je logischerwijs andere groepen uit. Je presenteert je aanbod dan minder aantrekkelijk voor deze groepen. Op basis hiervan is het ook mogelijk om je meer te gaan richten op productdifferentiatie, waardoor je een nog duidelijker doelgroepprofiel aan zou kunnen spreken en je omzet wellicht nog meer kunt maximaliseren.
  3. Door de coronacrisis en de wisselende maatregelen is de kans groot dat er piekmomenten plaatsvonden in de besteding van het campagnebudget van campings en vakantieparken. Dit leidt tot duurdere campagnes. Natuurlijk wil je dat deze campagnes leiden tot conversies, dus het testen en optimaliseren van je website is dan ontzettend belangrijk. Op die manier wordt de kans groter dat je je (duurdere) campagnes concurrerend houdt en je ROI op peil blijft.
  4. In 2021 gaan we een nog duidelijkere verschuiving zien in de functie van Google Ads. Deze verschuiving houdt in dat Google Ads van een kanaal dat leidde tot conversies meer een kanaal wordt dat gebruikt wordt in de oriëntatiefase. Dit concluderen wij aan de hand van het aantal gedaalde conversies dat voortkwam uit Google Ads-campagnes. Er zal wat betreft conversie-attributie dus een verschuiving plaatsvinden van Google Ads naar andere kanalen. Wanneer we kijken naar de kansen op het gebied van advertising, zien we dat native advertising hier een grote rol gaat spelen. Vooral wanneer je een uniek concept hebt en hier een uniek verhaal over te vertellen hebt, leent native advertising zich hier perfect voor. Door middel van deze vorm van advertising kun je namelijk inhoudelijk veel meer laten zien van je concept en de gast hier nog meer in meenemen. Maar hoe doe je dit precies? Volgens ons is storytelling de ideale manier, bijvoorbeeld via YouTube. Ook het vertellen in beelden wordt namelijk steeds belangrijker. Dit is voorlopig nog een “goedkope” manier om bij de juiste doelgroep onder de aandacht te komen met bewegend beeld.
  5. Een vraag die vakantieparken nu vaak stellen is: hoe ga ik om met prijzen in deze onvoorspelbare periodes? Het is in piekperiodes vaak niet nodig om met prijzen te stunten. Het is zelfs te overwegen om de prijs aan te passen aan de vraag in de drukste periodes. Hiermee kun je ook voor een deel compenseren voor de periodes waarin verplicht gesloten moet worden en er geen of weinig inkomsten zijn. We begrijpen dat vakantieparken hier terughoudend mee willen zijn, omdat er reacties uit de markt komen over “profiteren” van corona. Het is echter wel normaal dat bij een afgenomen aanbod (bijvoorbeeld in de periodes dat parken gesloten zijn) en een toegenomen vraag (meer mensen kiezen voor de “staycation”) prijs een instrument kan zijn om je vakantiebestemming rendabel te houden. Hierbij is het eventueel te overwegen om met arrangementen te werken, zodat het vergelijken van prijzen en de discussie hierover minder eenvoudig wordt.
  6. Zowel op landelijk als regionaal niveau zijn door de overheid subsidietrajecten beschikbaar gesteld voor marketing en (after-)corona zichtbaarheid. Probeer deze als camping of vakantiepark altijd zo veel mogelijk aan te vragen en te benutten.
Meer weten?

Wil je meer weten over de toepassing van deze Digital Marketing kansen binnen jouw recreatiebedrijf? Of ben je benieuwd hoe onze (online) marketing partner Effecty jou hierbij kan ondersteunen?

Neem contact op

Meer over onze reserveringssystemen

Wij bieden reserveringssystemen voor zowel grote als kleine recreatiebedrijven. Met zowel Stratech-RCS als Stratech Booking realiseer je een hogere bezetting, meer omzet en word je ontzorgd, zodat je meer tijd en aandacht kunt besteden aan je gasten. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw recreatiebedrijf?

Meer informatie
#