icon
Logo

Google Travel introduceert Free Booking Links

17 maart 2021
 
 

Google experimenteert al sinds september 2020 met Free Booking Links. Op 9 maart 2021 is de gratis dienst wereldwijd geïntroduceerd op de ITB Berlijn. 

De dienst Free Booking Links is een uitbreiding op de bestaande Hotel Ads, waarmee je gratis meer nieuwe potentiële klanten kunt bereiken en boekingen kunt realiseren.

De dienst is door Google in het leven geroepen om naar eigen zeggen “de ervaring voor gebruikers en partners binnen Google Travel-producten te verbeteren, waaronder het optimaliseren van de verhouding tussen betaalde en gratis content/Ads.” De Free Booking Links verschijnen onder de betaalde Google Hotel Ads.

"De perfecte timing voor het lanceren van deze dienst"

Nicolas Dussart  - Global Business Development lead Strategic Partnerships bij Google - zegt daarover: “Miljoenen reizigers over de hele wereld zoeken dagelijks naar hotels via Google. Als het reizen straks serieus wordt hervat, is het cruciaal dat de branche gemakkelijk online met klanten in contact kan komen. Onze oplossingen zijn gebaseerd op de wensen van onze gebruikers en partners en deze oplossing is relevant op lange termijn.

Dankzij de huidige situatie is het ook nog eens erg actueel en we denken dat dit een goed moment is deze oplossing te lanceren om de industrie in deze moeilijke tijden een handje te helpen. We willen dat onze partners zichtbaar zijn als de vraag naar accommodaties weer omhoog gaat."

Free Booking Links inzetten in combinatie met bestaande Hotel Ads

Je kunt de dienst (Free Booking Links) gratis inzetten naast je bestaande Google Hotel Ads-advertenties om je bereik te vergroten.

Rudolph Dekker - strategisch accountmanager travel bij Adchieve - vertelt: “Mijn eerste advies zou zijn om het gezamenlijk in te zetten: zoveel mogelijk zichtbaarheid pakken via Free Booking Links en strategisch de keuze maken waar je betaalde Hotel Ads ook nog inzet.”

Free Booking Links

Nieuw bij Hotel Ads en gratis gebruikmaken van deze dienst

Ben je nieuw en zet je nog geen Google Hotel Ads in? Ook dan kun je gratis gebruik maken van de dienst waarmee je gratis meer nieuwe potentiële klanten kunt bereiken en boekingen kunt realiseren. 

Eigenaren/marketeers van property’s, campings, vakantieparken, hotels, OTA’s etc. die nieuw zijn en nog geen betaalde Google Hotel Ads inzetten, kunnen in twee stappen gebruikmaken van free booking links:

  1. Update je Google My Business-profiel en zorg ervoor dat het geverifieerd en up to date is. 
  2. Zoek een integratiepartner om gebruik te kunnen maken van Google Hotel Ads.

Rudolph Dekker, strategisch accountmanager travel bij Adchieve, vult aan: “Wil je zelf integreren bij Google, dan stuit je vaak op een lange wachttijd.”

Nicolas Dussart van Google licht toe: “Integratiepartners als Adchieve maken het mogelijk jouw rates real-time te delen met gebruikers van Google. Omdat Adchieve al geconnect is met Google, hoeven property's geen eigen API/API-codes te ontwikkelen. Je profiteert, naast de daadwerkelijke connectie, ook van alle service en expertise die Adchieve biedt, zoals campagnemanagement."

Profiteren van de bestaande voordelen

Met Free Booking Links profiteer je sowieso van de bekende voordelen van Google Hotel Ads: meer directe kliks tegen lagere kosten en je blijft zelf eigenaar van de klantdata. Zo zitten er nog meer voordelen aan Google Hotel Ads.

Best practises Free Booking Links

Voor je kunt profiteren van de voordelen is het goed te weten dat je aan een aantal best practises moet voldoen. Omdat je niet betaalt voor Free Booking Links, bepaalt Google aan de hand van andere signalen welke links het beste aan de zoeker/gebruiker getoond kunnen worden.

Belangrijke signalen zijn:

  • Een gebruiksvriendelijke landingspagina en -ervaring
  • De accuraatheid van de prijzen die aan Google getoond worden/zijn

Google berekent een score voor iedere partner door te kijken naar hoe vaak prijzen in lijn zijn met hun Price Accuracy Policy. De score informeert jou als partner over de accuraatheid van je prijzen en de score dient als basis voor mogelijke penalty’s. Je voorspelde en algemene Price Accuracy Score lopen uiteen van Failed tot Excellent:

Score Free Booking Links

Rudolph: “Voor je positie in Google Hotel Ads/Advertenties worden deze factoren, naast je cpc-bod, ook ingezet. Deze signalen zijn voor ons dus niet nieuw. We hebben hier al ervaring mee en weten hoe we deze factoren moeten optimaliseren.”

Rudolph sluit af: “Vanaf vandaag mogen we eindelijk de hospitality-branche, inclusief onze klanten, verblijden met dit mooie nieuws. Zeker na deze periode is zo’n gratis dienst super-welkom. Wij zien hier veel potentie in en kijken uit naar de eerste resultaten die we mogen delen.”

Bron: Persbericht Google en Adchieve

Meer weten

Adchieve en Stratech werken nauw samen en hebben een integratie tussen reserveringssysteem Stratech-RCS Enterprise en Google Hotel Ads gerealiseerd. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact op

Ons reserveringssysteem

Ons reserveringssysteem Stratech-RCS: een innovatieve en gebruiksvriendelijke softwareoplossing die jou als recreatieondernemer helpt ondernemen waardoorje meer tijd voor meer gasten overhoudt. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw recreatiebedrijf?

Reserveringssysteem Stratech-RCS
#