icon
Logo

Stratech Benchmark | Impact Coronavirus - Deel 4

22 juni 2020

Dat het Coronavirus en de maatregelen vanuit de overheid impact hebben (gehad) op de recreatiesecor staat buiten kijf. Door de versoepeling van de maatregelen horen we overal om ons heen dat het vertrouwen van de gast to neemt en dat deze steeds meer voor vakantie in eigen land kiest.

Rob licht in zijn blog graag toe wat de impact hiervan is op de huidige marktprestaties.

Demo aanvragen

Sinds 15 juni zijn de maatregelen voor de verblijfsrecreatie flink versoepeld; het sanitair is inmiddels een week open en overal om ons heen horen we dat het vertrouwen van de gast steeds meer toeneemt en dat er meer voor eigen land geboekt wordt. In dit blog kijken we aan de hand van de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie terug op hoe de markt de afgelopen periode gepresteerd heeft, hoe de zomerperiode er nu voor staat en hoe het boekingsgedrag van de gast er uit ziet.

Marktprestaties beter dan hetzelfde moment vorig jaar!

Dat de recreatiemarkt te lijden heeft onder het Coronavirus, mag geen verrassing zijn. In de vorige blogs keken we al terug op de speciale periodes van het voorjaar, die stuk voor stuk slechter gepresteerd hebben dan het jaar er voor. Toch presteert de markt als geheel op dit moment, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, beter: er staat bijna 3% meer omzet genoteerd doordat er bijna 7% meer reserveringen zijn gemaakt. Deze cijfers komen met name voort uit het feit dat de Nederlandse vakantieganger meer voor eigen land kiest en over het algemeen eerder boekt voor de zomervakantie van 2020.

Als we kijken naar het boekingsverloop voor de zomervakantie van 2019, dan zien we dat het merendeel van de reserveringen voor zowel de kampeerplekken als de verhuuraccommodaties in de maanden juli en augustus zijn gemaakt. Van alle reserveringen kwam 48% in die maanden binnen. Met name de kampeerplekken werden relatief later geboekt.

Onderstaand diagram laat zien in welk jaar en welke maand de reserveringen voor de zomerperiode van 2019 binnen kwamen. Hierin geeft de dikte van de lijn aan hoeveel reserveringen er in die maand zijn gemaakt ten opzichte van het totaal; Hoe dikker de lijn, hoe meer reserveringen.

Boekingsverloop Zomer 2019

De gast boekt eerder voor de zomervakantie

Dit jaar is er op dit moment meer geboekt voor de zomervakantie. Op dit moment, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, zijn er ruim 43% meer reserveringen gemaakt en staat er ruim 32% meer omzet genoteerd. De gast boekt eerder voor de zomervakantie.
Markt en aantal reserveringen 2019-2020
Onderstaande grafiek onderschrijft dat ook en laat het aantal boekingen zien voor de zomervakantie van 2020 (blauwe lijn) vergeleken met de zomervakantie van 2019 (rode lijn). Hier is duidelijk te zien dat er vanaf week 10 (veel) minder gereserveerd is, maar dat het vertrouwen vanaf week 16 weer terug lijkt te komen en dat in de weken daarna fors meer geboekt is.

Cijfers YTD Zomer

Toename reserveringen via Touroperators

Ook worden er weer meer reserveringen via touroperators gemaakt. Onderstaande afbeelding laat zien dat het aantal reserveringen dat via de tourperators, die zijn aangesloten bij onze Channel Manager, wordt gemaakt toeneemt:

Aantal reserveringen Channel Manager

Conclusie

Dat de zomervakantie er op dit moment beter voor staat dan vorig jaar, wil nog niet zeggen dat deze periode uiteindelijk ook beter zal presteren dan vorig jaar. Deze periode eerst voorbij zijn om een goed vergelijk te kunnen maken. Dit zullen we tijdens ons volgende blog uitgebreid analyseren, waarnaast we tevens vooruit zullen kijken naar de herfstvakantie.

Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van omzetbezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  • Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  • Meer rendement uit je accommodaties halen
  • Hogere bezettingsgraad realiseren
  • Meer omzet genereren
Over de auteur

Rob Stevens is als Account Manager bij Stratech verantwoordelijk voor de softwareoplossing Stratech-RCS. Neem voor meer informatie over de Benchmark contact met hem op!

Neem contact op

Benchmark update

Wij schrijven regelmatig blogs over de trends die we zien in de recreatiemarkt, op basis van de gegevens uit de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie. Wil je als eerste op de hoogte worden gehouden over deze trendinformatie? Meld je dan aan voor de Benchmark Update en ontvang nieuwe updates automatisch in je inbox!

Ja, ik meld me aan!
#