icon
Logo

Benchmark update | Terugblik zomervakantie, vooruitblik herfstvakantie

29 september 2022

Met het einde van het warme zomerweer, ligt het hoogseizoen nu definitief achter ons. Vóór de zomer hadden we - op basis van de cijfers op dat moment - gematigde verwachtingen voor het hoogseizoen. Wat zien we hiervan terug in de Benchmark? Hebben het aantal reserveringen en de omzet een inhaalslag gemaakt? 

En hebben alle binnen- en buitenlandse ontwikkelingen – zoals de drukte op Schiphol, de hoge brandstofkosten en het mooie weer in Nederland – nog voor een lastminute boekingspiek gezorgd? En hoe staat het er op dit moment voor met de reserveringen voor de herfstvakantie?

Zomervakantie presteert vergelijkbaar als in 2021

Op basis van de huidige cijfers kunnen we (helaas) zeggen dat onze verwachtingen voor het hoogseizoen uit zijn gekomen. De prestaties van de zomervakantie liggen ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar. Dit geldt voor zowel de omzet (-0,2%) als voor het aantal reserveringen (-1,5%).

Waar we vorige zomer nog een sterk effect van prijsverhogingen signaleerden – waarbij een iets hogere omzet (0,85%) werd behaald met veel minder reserveringen (-15,2%) – zien we dit effect deze zomer in mindere mate terug. Wel moeten we rekening houden met grote verschillen tussen individuele recreatiebedrijven. 

Succesvol voorseizoen compenseert de gemiddelde prestaties van de zomer

Gelukkig zorgt het zeer geslaagde voorseizoen er dit jaar voor dat we (vooralsnog) terug kunnen kijken op groene cijfers voor heel 2022. In onze vorige update spraken we al over de forse omzetstijgingen die tijdens de speciale periodes in het voorseizoen zijn gegenereerd. Dit zorgt tot nu toe – ondanks de gemiddelde prestaties van de zomer – tóch voor 10% meer omzet en 7,6% meer reserveringen ten opzichte van vorig jaar.

Zowel herst- als kerstvakantie lijken het te moeten hebben van vroegboekers

Met het einde van de zomer is het recreatieseizoen natuurlijk nog niet voorbij. Zo staat de herfstvakantie alweer voor de deur en kunnen we voorzichtig al wat uitspraken doen over de kerstvakantie. De vooruitzichten voor de herfstvakantie zijn tot nu toe niet heel positief; zowel de omzet (-9,5%) als het aantal reserveringen (-12,7%) lopen flink achter.

Wel lijkt het erop dat vakantiegangers vergeleken met voorgaande jaren, hun verblijf voor de herfstvakantie vroeger boeken. De meeste boekingen zijn in augustus en september gemaakt, terwijl dat de afgelopen twee jaar meer lastminute was. Uiteraard speelde destijds de onzekerheid omtrent het coronavirus nog een grotere rol op het boekingsverloop. Men lijkt dus éérder te boeken, maar niet méér te boeken.

Het is natuurlijk nog vroeg in het najaar en de decembermaand klinkt nog best ver weg. Toch springt de kerstvakantie er uit in de Benchmark cijfers. Zo zijn er nu al fors meer reserveringen (22,5%) gemaakt voor de laatste twee weken van december tegen 43,8% meer omzet. Mogelijk geldt hier dezelfde ontwikkeling als bij de herfstvakantie en wordt er vroeger geboekt. Wellicht zijn mensen na twee kerstvakanties vol coronamaatregelen weer toe aan een "normale" kerstvakantie, en nemen ze het zekere voor het onzekere door hun verblijf voor deze periode vroeg te boeken.

Zal het voor de kerstvakantie ook betekenen dat deze voorsprong later dit jaar weer teniet wordt gedaan, zoals we ook zagen bij de herfstvakantie? En gaan de ontwikkelingen omtrent inflatie, stijgende brandstof- en energieprijzen en het toch weer stijgende aantal positieve coronabesmettingen nog roet in het eten gooien voor het volgende seizoen? We volgen het op de voet…

Hulp nodig?

Wil jij het uiterste uit het naseizoen en seizoen 2023 halen en kun je wel wat hulp gebruiken bij het wegzetten van je aanbod tegen een zo optimaal mogelijke prijs? Onderstaande handige tools ondersteunen je hierbij:

Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden!

Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt aan de hand van belangrijke KPI's als Bezettingsgraad (OCC)Gemiddelde prijs per nacht (ADR) en Omzet (RevPAR).

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  • Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  • Meer rendement uit je accommodaties halen
  • Hogere bezettingsgraad realiseren
  • Meer omzet genereren
Over de auteur

Mark Gerrits is als Business Manager bij Stratech verantwoordelijk voor zowel de commerciƫle ondersteuning als de ondersteuning en het advies omtrent onze software en hierdoor een waardevolle specialist voor onze klanten. Neem voor meer informatie over de Benchmark contact met hem op!

Neem contact op

Benchmark update

Wij schrijven regelmatig blogs over de trends die we zien in de recreatiemarkt, op basis van de gegevens uit de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie. Wil je als eerste op de hoogte worden gehouden over deze trendinformatie? Meld je dan aan voor de Benchmark Update en ontvang nieuwe updates automatisch in je inbox!

Ja, ik meld me aan!
#