icon
Logo

Benchmark update | Terugblik 2021, Vooruitblik 2022

22 december 2021

Het is alweer het laatste benchmark blog van dit jaar. Opnieuw een tumultueus jaar, vol onzekerheid maar ook vol gasten die de parken en campings in Nederland wisten te vinden.

Veel ondernemers geven aan dat 2021, ondanks alles, opnieuw een succesvol jaar is geweest. Maar wat zien we daarover terug in de cijfers? En wat kunnen we op dit moment zeggen over de boekingen voor 2022? 

Sinds de laatste update hebben wij een succesvolle editie van de Recreatie Vakbeurs bijgewoond en daar veel ondernemers kunnen spreken. Iedereen geeft aan dat 2021 ondanks alles, of wellicht juist daardoor, opnieuw een succesvol jaar is geweest voor de branche. Wordt dit bevestigd door onze Benchmark Verblijfsrecreatie? En hoe staat het momenteel met de boekingen voor 2022?

2021 gaat de boeken in als een zeer succesvol jaar

Over de gehele markt gekeken, zien we een totale omzetverhoging van 22,2% tegenover een verhoging van het aantal reserveringen van 14,9%. Dit is echter inclusief jaarplaatsen, seizoenplaatsen en ligplaatsen en geeft daardoor een enigszins vertekend beeld. Filteren we deze benchmarktypes uit de cijfers, dan is de omzetverhoging zelfs 26,3% tegen een verhoging van 16,7% van het aantal reserveringen.

Eindresultaat 2021

Als we hierop inzoomen, zien we dat de verhoging voornamelijk komt door een hogere bezettingsgraad. Waar deze in 2020 41,58% was, is deze dit jaar 53,83%. De gemiddelde nachtprijs is daarbij gestegen van € 69,48 naar € 70,85. De combinatie van de bezetting en de nachtprijs is de RevPAR: revenue per available room, oftewel de omzet per beschikbaar object. Deze ligt voor 2021 32,0% hoger dan in 2020:

RevPAR 2021

Alle speciale periodes presteerden dit jaar beter dan vorig jaar

We hebben al vaker geschreven dat 2020 natuurlijk een heel gek jaar is geweest voor onze branche. Zeker gekeken naar alle speciale periodes gedurende een jaar, dus alle feestdagen en vakanties. Corona kwam vorig jaar al in februari om de hoek kijken en Pasen en Hemelvaart vielen precies in de eerste onzekere periode. Pinksteren was het moment dat alles weer een beetje open mocht en ook de zomervakantie was voor de meeste parken vrij geslaagd, waarna de herfstvakantie opnieuw in het gedrang kwam. Dat zie je ook duidelijk terug in het verschil in RevPAR van dit jaar versus die van vorig jaar.

Groei in RevPAR

De kerstvakantie van 2021 kent veel last minute boekingen

Sinds de persconferentie van 14 december zien we een flinke stijging in het aantal boekingen voor de (verlengde) kerstvakantie. Het lijkt erop dat veel mensen hebben besloten maar het meeste van die week te maken en een weekje op vakantie te gaan naar een park. We hoorden het al eerder in het nieuws, maar ook wij zien dit terug in de cijfers. In de afgelopen 7 dagen zijn er 47,9% meer reserveringen gemaakt voor de rest van het jaar dan vorig jaar het geval was in dezelfde week. Of we voor deze week hetzelfde patroon gaan zien is nog maar de vraag, gezien de lockdown die dit weekend is ingegaan.Reserveringen laatste week 2021

2022 kent een veelbelovende start

Parken zetten hun aanbod voor het volgende jaar steeds eerder open. Hierdoor hebben gasten de mogelijkheid om bijvoorbeeld al tijdens hun Hemelvaartsverblijf te boeken voor Hemelvaart van het daaropvolgende jaar. Dit is deels een verklaring voor de cijfers die we op dit moment zien voor 2022. De boekingen year to date (YTD) lopen 30,5% voor tegen een omzetverhoging van 73,7%.Vooruitblik 2022Hierin zien we vooral een stijging voor verhuurobjecten, waar de omzet voor 2022 op dit moment 109,9% hoger ligt dan vorig jaar op hetzelfde moment het geval was voor 2021.

Al met al kunnen we niet ontevreden zijn met de jaren die achter ons liggen en het vooruitzicht van 2022. Dit is al tijdens de eerste week van het nieuwe jaar gebleken, waarin Nederlanders opvallend meer vakanties in eigen land boekten vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Lees hierover meer in de Benchmark Newsflash van 11 januari 2022.

Heb jij bij het zien van deze cijfers de indruk dat er voor jouw bedrijf meer uit deze situatie te halen is? Denk dan eens na over het concept Dynamic Pricing, waarbij je eenvoudig je prijzen aanpast op basis van de vraag. Neem hiervoor gerust contact met ons op.

We willen jullie bedanken voor het lezen van deze blogs in 2021 en staan uiteraard ook volgend jaar weer graag voor jullie klaar met nieuwe inzichten. Via deze weg wensen we jullie voor 2022 een eigen variant toe op een 2G jaar: veel Geluk en Gezondheid. Tot volgend jaar!

Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt aan de hand van belangrijke KPI's als Bezettingsgraad (OCC)Gemiddelde prijs per nacht (ADR) en Omzet (RevPAR).

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  • Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  • Meer rendement uit je accommodaties halen
  • Hogere bezettingsgraad realiseren
  • Meer omzet genereren
Over de auteur

Bertine Riezebos is als Consultant bij Stratech verantwoordelijk voor zowel de commerciƫle ondersteuning als de ondersteuning en het advies omtrent onze software en hierdoor een waardevolle specialist voor onze klanten. Neem voor meer informatie over de Benchmark contact met haar op!

Neem contact op

Benchmark update

Wij schrijven regelmatig blogs over de trends die we zien in de recreatiemarkt, op basis van de gegevens uit de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie. Wil je als eerste op de hoogte worden gehouden over deze trendinformatie? Meld je dan aan voor de Benchmark Update en ontvang nieuwe updates automatisch in je inbox!

Ja, ik meld me aan!
#