icon
Logo

Vijf bezwaren tegen een reserveringssysteem weerlegd

Onze partner CampingBeleving adviseert eigenaren van minicampings, B&B's en groepsaccommodaties over hoe zij het aantal boekingen kunnen verhogen. Eén van de belangrijkste adviezen die zij haar klanten geeft, is het aanbieden van een online reserveringssysteem. Nu stuiten zij in de praktijk wel eens op wat weerstand bij dit advies...

Johanna Oosterbaan (Marketeer & Websitebouwer van CampingBeleving) beschrijft in dit artikel de vijf grootste bezwaren die zij in de praktijk tegenkomt in haar gesprekken met recreatieondernemers. Herken jij je hierin? Wat is voor jou het grootste bezwaar? Maar ook: hoe zijn deze bezwaren te weerleggen? En wat zijn de redenen dat vrijwel alle klanten van CampingBeleving uiteindelijk wél voor een reserveringssysteem kiezen?

Bezwaar 1 | Mijn gasten komen altijd op de bonnefooi

Sommige recreatieondernemers kiezen ervoor om - vaak afhankelijk van de doelgroep - geen mogelijkheid tot vooraf reserveren aan te bieden. Als gasten denken dat ze altijd wel een plaats krijgen (bij een camping gericht op kinderen is dat bijvoorbeeld buiten de schoolvakanties), dan zal men eerder op de bonnefooi komen. Toch is het op de bonnefooi aankomen steeds minder gebruikelijk. Kampeerders reserveren steeds vaker van tevoren, omdat de afgelopen mooie zomers ervoor hebben gezorgd dat zij achter het net visten omdat er geen plaats meer was.

Nu, tijdens de coronacrisis, is het sowieso een must om te reserveren. We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar we gaan er vanuit dat het reserveren een blijvertje is. Bovendien is het voor jou als recreatieondernemer fijn om eerder van te voren vol te zitten. Dit geeft niet alleen duidelijkheid, maar ook zekerheid. Ook annuleren mensen die gereserveerd hebben minder snel bij slecht weer.

Haal meer omzet uit je aanbod

Nu de vraag erg groot is, is het een mooi moment om je prijzen te verhogen om vervolgens meer omzet uit je aanbod te halen. Voor vliegvakanties en in de hotelbranche wordt dit al jaren gedaan, de gast weet dit en accepteert dit ook. Voor veel recreatieondernemers in Nederland is dit een nieuwe stap, maar wel een stap die zonde is als je hem niet zet.

We zien bij steeds meer recreatiebedrijven de behoefte om te gaan spelen met de prijzen, maar ook de angst voor de reactie van de gast op een eventuele prijsverhoging. Natuurlijk is die angst logisch, maar niet nodig. Heb je voorheen gewerkt met kortingen? Ook dan hebben gasten verschillende prijzen betaald.

Bezwaar 2 | We missen vast reserveringen op deze manier

Je kunt je gasten via een reserveringssysteem zelf laten reserveren als zij realtime de beschikbaarheid zien. De vraag kan zijn of je dan boekingen misloopt, omdat mensen al snel afhaken als zij de gewenste periode niet precies kunnen selecteren. We horen dan vaak: "Als je mensen aan de telefoon hebt kun je nog wel eens schuiven met een plaats of aangeven welke periode mensen wél kunnen komen."

Tóch is onze ervaring is dat gasten best bereid zijn een dag later te komen of een dag eerder te vertrekken als de camping vol staat in de periode dat ze eigenlijk wilden boeken. Ze puzzelen dan net zo lang in het reserveringssysteem tot ze een gaatje vinden. Zo realiseren de klanten van CampingBeleving met een reserveringssysteem bijvoorbeeld alsnog vaak 100% bezetting. Het gebeurt niet vaak, maar als er gasten zonder reservering aankomen kunnen zij kiezen voor de periode dat ze willen blijven uit de overgebleven vrije plekken. Het gebeurt wel eens dat ze nog niet weten wanneer ze weg gaan. Dan krijgen ze een plek voor een paar dagen met het risico dat ze naar een andere plek moeten of vertrekken. In ons geval nemen de gasten dat graag voor lief.

Bezwaar 3 | Er is geen persoonlijk contact met de gast

We komen soms nog weerstand tegen digitalisering tegen bij eigenaren en gasten. Teveel digitalisering kan een negatieve impact hebben op de beleving en loyaliteit van vakantiegangers. Zorg er dus voor dat er náást de online reserveringsmogelijkheid altijd een mogelijk is om persoonlijk contact op te nemen. Het feit dat deze mogelijkheid bestaat is vaak al voldoende. Denk aan het aanbieden van een telefoonnummer, een contactformulier, een chatbot of een Whatsapp nummer.

Bezwaar 4 | Hoe zit het met de digitale privacy?

Als het om online delen van data gaat, kunnen er zorgen zijn over de veiligheid van de gedeelde gegevens en de inbreuk op de privacy van je gasten. We zullen er echter niet aan ontkomen, steeds meer wordt digitaal. Je kunt het risico wel ondervangen door zo min mogelijk gegevens uit te vragen. Ook kun je er voor zorgen dat gegevens zo veilig mogelijk opgeslagen worden, bij voorkeur door een professionele partij (in dit geval dus een reserveringssysteem). Zo hoef jij je er als recreatieondernemer geen zorgen over te maken dat je pc wordt gehackt en je excelbestand met alle gastgegevens op straat ligt. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt dan niet meer bij jou en dat is wel zo fijn.

Bezwaar 5 | Systemen kosten teveel geld

Dit is misschien nog wel het grootste bezwaar tegen de aanschaf van een reserveringssysteem. Veel recreatieondernemers willen de kosten zo laag mogelijk houden, omdat de omzet niet hoog genoeg is. Maar denk eens aan het verlies dat je draait doordat je gasten misloopt die geen zin hebben om te bellen, maar direct willen zien of er nog plaats is? Eigenlijk is het kostenplaatje dus een kip en ei verhaal. Een reserveringssysteem kan er juíst voor zorgen dat je omzet verhoogd wordt.

Over CampingBeleving

CampingBeleving onderzoekt voortdurend de trends in de markt en de wensen van de campinggasten. Op welke manier nemen zij beslissingen? Hoe kun je deze groep overtuigen? Met hun expertise en ervaring bieden Johanna Oosterbaan (Marketeer & Websitebouwer) en Kelly de Best (Research analist) - beide tevens eigenaressen van hun eigen campings - een complete training voor andere campingeigenaren. Ook bouwen ze websites met maar één doel: de juiste gasten aantrekken en contact laten opnemen. 

Wil je in contact komen met CampingBeleving? Dat kan via onderstaande gegevens:

Meer weten?

Wil jij meer informatie over de voordelen en tijdbesparing die online reserveringssysteem Stratech Booking jouw recreatiebedrijf kan opleveren? Neem dan contact op met onze specialisten!

Neem contact op

Meer over Stratech Booking

Ons online reserveringssysteem Stratech Booking is eenvoudig, gebruiksvriendelijk, betaalbaar en is speciaal ontwikkeld voor kleinere recreatiebedrijven als mini campings, B&B's en groepsaccommodaties. Stratech Booking neemt jou al vanaf € 30,00 per maand - inclusief online boeken en online betalen - alle administratieve rompslomp uit handen!

Meer informatie
#