icon
Logo

Een succesvol naseizoen met deze tips!

De zomervakantie zit er alweer even op. Dit betekent natuurlijk niet dat het seizoen voor recreatiebedrijven ook afgelopen is. Er zijn genoeg vakantiegangers die buiten het hoogseizoen op vakantie gaan en/of zich al aan het oriënteren zijn op een verblijf in de herfst- en kerstvakantie. Volop kansen om het maximale uit het naseizoen te halen dus!

We helpen je graag op weg met deze vijf praktische tips.

Tip 1 | Richt je marketing & communicatie op de juiste doelgroepen

Uiteraard zullen gezinnen met schoolgaande kinderen niet te verleiden zijn om buiten het hoogseizoen een vakantie te boeken. Er zijn echter genoeg andere doelgroepen die wél op zoek zijn naar een verblijf in het laagseizoen. Denk aan senioren, maar ook aan stelletjes zonder kinderen of met hele jonge kinderen. 

Het is dan ook belangrijk om je communicatie en marketingactiviteiten de komende periode aan te passen op deze doelgroepen. Licht je normaal gesproken de activiteiten en voorzieningen voor kinderen uit op je website en in je mailingen? Benadruk dan nu bijvoorbeeld de wandel- of fietsroutes in de omgeving, wanneer je je wilt richten op senioren. Ook een aanpassing in je beeldgebruik doet al heel veel in het soort gast dat je aantrekt.

Tip 2 | Maak gebruik van je omgeving 

De omgeving van een recreatiebedrijf vormt vaak een belangrijke factor voor een gast om een verblijf te boeken. Maak gebruik van de (unieke) kenmerken in de omgeving om jouw bedrijf aantrekkelijker te maken. Is jouw bedrijf gelegen in een bosrijke omgeving of op fietsafstand van een grote stad? Laat zien welke mogelijkheden de omgeving biedt of hoe mooi de natuur is. Of ga een samenwerking aan met musea of horecagelegenheden, zodat je jouw gasten een korting voor deze activiteiten kunt aanbieden. Vind er in de buurt een evenement plaats? Organiseer dan een aantrekkelijk arrangement rondom dit evenement.

Samen met de andere lokale mede-ondernemers ben je in staat om gasten een onvergetelijke vakantie te bezorgen.

Tip 3 | Pas prijsdifferentiatie toe

Heb jij in het naseizoen nog veel lege plekken op jouw recreatiebedrijf? Overweeg dan gebruik te maken van actiecodes of kortingen. Hiermee kun je jouw gasten vakantievoordeel bieden - zij boeken tegen een scherp tarief - en tegelijkertijd gaat jouw bezetting omhoog in periodes die relatief rustig zijn. Merk je juist dat de vraag naar een verblijf op jouw recreatiebedrijf groot is? Dan is dit wellicht een goed moment om je prijzen te verhogen. Zelfs het weer kan meespelen in jouw beslissing om prijzen te verhogen of te verlagen. Bij een slechte weersvoorspelling zal de vraag waarschijnlijk dalen, en kun jij je prijzen het beste laag houden. Wordt er een mooie zonnige nazomer voorspeld? Dan is de kans groot dat de vraag zal stijgen, waardoor jij je prijzen gerust wat kunt ophogen.

Door te spelen met je prijzen kun jij maximale omzet uit je bestaande aanbod halen.

Tip 4 | Wees flexibel met aankomst- en vertrekdagen

In het hoogseizoen wordt vaak een vaste aankomstdag voor gasten gehanteerd. Meestal is dat geen probleem, omdat men in deze periode over het algemeen voor een langere tijd op vakantie gaat. In het naseizoen zijn mensen daarentegen vaker op zoek naar een kort verblijf, zoals een weekend of slechts één nacht. Door in deze periode flexibeler om te gaan met aankomst- en vertrekdagen, en gasten de mogelijkheid te geven om ook een korte vakantie te kunnen boeken, wordt jouw recreatiebedrijf aantrekkelijker voor deze doelgroep.   

Tip 5 | Zet je aanbod zo breed mogelijk weg

Dat een sterke online positie jouw recreatiebedrijf méér gasten kan opleveren is een feit. Verreweg de meeste mensen gaan online op zoek naar een vakantie, ook in het naseizoen. Naast je eigen website, adviseren we ook altijd om gebruik te maken van de kracht van derden. Profiteer mee van de sterke positie van veel gebruikte online boekingskanalen/touroperators om je aanbod via diverse kanalen onder de aandacht te brengen. Zo kan de gast niet meer om je heen wanneer hij online op zoek gaat naar een vakantie in het naseizoen.

Hulp nodig?

Wil je graag sparren over hoe jij het seizoen kunt verlengen en het naseizoen zo goed mogelijk benutten? Neem gerust contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!

ja, help mij!

Meer over onze reserveringssystemen

Stratech heeft al meer dan 32 jaar ervaring met het automatiseren van alle belangrijke processen op en rondom recreatiebedrijven. Dit geldt voor elk type bedrijf, van bungalowparken tot aan (mini)campings. Maak kennis met één van onze gebruiksvriendelijke reserveringssystemen!

Onze reserveringssystemen
#