icon
Logo

Klant in beeld: Camping De Molenhof

21 september 2020

De Coronacrisis heeft een grote impact (gehad) op de recreatiesector, zo ook op onze klanten. Hoe heeft Camping De Molenhof afgelopen seizoen ervaren? Welke invloed heeft de crisis gehad op de bezetting en hoe heeft de voucherregeling ze in deze hectische periode ondersteund?

We gingen hierover in gesprek met Gine en Gerbert Kleijsen, eigenaren van Camping De Molenhof.

Een periode van hoge pieken en diepe dalen

De afgelopen maanden waren hectisch voor Gine en Gerbert Kleijsen, eigenaren van Camping De Molenhof: “Er waren hoge pieken en diepe dalen. Op een gegeven moment ontplofte de mailbox met vragen of verzoeken vanuit gasten. In de eerste weken was de voucherregeling er nog niet. We moesten maar wat verzinnen. De Duitsers belden al snel omdat ze niet mochten reizen met Pasen. We hebben doorgaans met Pasen veel Duitse gasten (90%). Wat we op dat moment erg bijzonder vonden, was dat de Veiligheidsregio Twente en Zeeland de boel op slot deden. Er werden veel reserveringen geannuleerd of doorgeschoven naar 2021”.

Gine geeft aan dat zij opgelucht was toen HISWA-RECRON de voucherregeling in het leven riep:
“Deze regeling werkte ontzettend goed, mede doordat Stratech de voucherfunctionaliteit direct beschikbaar stelde in Stratech-RCS. Dit gaf ons rust. We gebruiken de vouchers overigens ook buiten Corona, bijvoorbeeld bij bepaalde reserveringen die worden geannuleerd.”

Prestaties hoogseizoen maken het voorseizoen goed

De versoepeling van de Coronamaatregelen had gelijk effect op het boekingsgedrag van de gasten: “Nadat de Coronamaatregelen werden versoepeld, stroomden de reserveringen voor juli en augustus binnen. Ook werd er veel gebeld met vragen rondom Corona en de diverse persconferenties. Ongeveer 90% van de telefoontjes was Corona gerelateerd. Soms werd er zelfs gebeld tijdens het maken van een online reservering. Het aantal telefoontjes was zo massaal, dat we op een gegeven moment het antwoordapparaat aan hebben gezet. Uiteindelijk hebben we zes weken vol gezeten. Het hoogseizoen is 30% beter geweest, en dat heeft het voorseizoen goed gemaakt”, aldus Gerbert.

Gasten hebben meer besteed op de camping tijdens het verblijf. De uitgaven lagen ongeveer 25% hoger, in zowel de horeca als in de campingwinkel. Gerbert benoemt als mogelijke oorzaak dat gasten die anders naar het buitenland zouden gaan, een ander bestedingspatroon hebben dan Nederlanders die in Nederland verblijven.

“Als gevolg van Corona zijn er diverse voorzorgsmaatregelen getroffen. Het zwembad werd wel een pijnpuntje. Door het mooie weer was er veel behoefte aan verkoeling in het zwembad. De gasten hadden vakantie, maar volgens hen Corona ook. Uiteindelijk hebben we het in goede banen weten te leiden”, aldus Gine.

Corona heeft volgens Gerbert ook direct invloed gehad op de bedrijfsvoering van De Molenhof: “De situatie rondom Corona heeft onze ogen ten aanzien van de seizoenplaatsen geopend. Van de 120 voorseizoeners, hebben er uiteindelijk maar 10 gekozen om te recreëren op de camping. De rest van deze gasten heeft vouchers voor volgend jaar genomen. Doordat veel seizoengasten niet kwamen, hebben we meer omzet behaald op die plaatsen. Naast de hogere omzet, gaf het ook meer rust. We willen het aantal seizoenplaatsen de komende jaren terug schroeven. Vroeger hadden we de seizoengasten nodig om in het voorseizoen een leuke omzet te hebben. Die noodzaak is er nu niet meer”.

Recreatievouchers

De voucherregeling zorgde voor rust bij De Molenhof, er is dan ook volop gebruik van gemaakt: “Er is in de afgelopen maanden voor € 330.000 aan recreatievouchers uitgegeven. Hiervan is voor ongeveer € 50.000 door de gast in 2020 verzilverd. Ongeveer € 200.000 is verzilverd voor een verblijf in 2021. Er staat nog voor een bedrag van € 80.000 open. Ik verwacht dat deze voor 2021 wordt verzilverd en verwacht dat de gast geen geld gaat terugvragen”.

Stratech heeft voor haar klanten de Recreatie Vouchers ontwikkeld, waarmee het omboeken van reserveringen zo eenvoudig mogelijk werd gemaakt: “Het proces van uitgifte tot verzilveren rondom de recreatievouchers is in Stratech-RCS goed ondersteund. Veel gasten hebben de reservering naar volgend jaar doorgeschoven. Reden is dat de gast vaak in een specifieke periode wilde verblijven”, aldus Gerbert.

Komende periode

Camping De Molenhof heeft ervoor gekozen om, net als voorgaande jaren, de camping te sluiten na het hoogseizoen: “De camping is ook dit jaar gesloten tijdens de herfstvakantie. Waar veel campings vanwege Corona al snel communiceerden dat ze tijdens de herfstvakantie open zouden zijn, hebben wij de situatie eerst afgewacht. Ondanks dat de aanvragen binnenkomen voor de oktobermaand, hebben we er geen zin in om in die periode open te zijn. We zijn wel klaar met de onzekerheden en het billenknijpen in verband met Corona. Uiteindelijk hebben we dus besloten gewoon per 27 september dicht te gaan. Voor de seizoeners hoefden we niet open te blijven en qua omzet verwachten we weinig in oktober. De afgelopen weken en de komende weken zijn de Lodges nog steeds goed bezet, ook in de midweken. In vergelijking met 2019 zien we dat vooral de midweken beter zijn bezet zowel bij kamperen als in de verhuur. Hiervoor hebben we geen extra marketingactiviteiten ondernomen.”

Hemelvaart, Pinksteren en voorseizoen 2021 populair

Hoe gaat het met de boekingen voor 2021 bij Camping De Molenhof? “Gasten hebben op dit moment voor ongeveer € 500.000 aan reserveringen voor seizoen 2021 vastgelegd. Het gaat om een aantal van rond de 1.000 reserveringen. Dit is inclusief € 200.000 aan verzilverde recreatievouchers. Hierbij zijn de periodes Hemelvaart, Pinksteren en het voorseizoen erg populair. Dit laatste komt doordat veel reserveringen van diezelfde periode in 2020 zijn doorgeschoven naar 2021”.

Als je kijkt naar de verhouding nieuwe en bestaande gasten in zowel 2020 als 2021, kom je volgens Gerbert op een verhouding van 50/50 gasten in 2021. Gine vult aan: “In de voorgaande jaren was de verhouding ongeveer 75-25%. We hebben veel nieuwe Duitse gasten. Dit is een trend die we de afgelopen jaren al wel zien. Dit is mede te danken aan de deelname aan de marketingcampagne ‘Das andere Holland’”.

Doordat de camping de prijzen voor het seizoen 2021 sneller gereed had, konden gasten volgens Gine eerder reserveren dan voorgaande jaren: “We waren dit jaar sneller boekbaar voor het komende jaar, dit komt doordat we de prijzen veel sneller gereed hadden voor het seizoen 2021 en de gast simpelweg eerder kon reserveren. In het verleden werkten we met voorboekingen in de vorm van een optiereservering en deze werden dan in september van datzelfde jaar omgezet naar een reservering met prijs en bevestigd naar de gast. In de toekomst proberen wij de prijzen aan het begin van het seizoen bekend te hebben.”

We gaan verder niets speciaals doen met de prijzen in 2021. We verhogen de prijzen gewoon met een paar procent. Vaak houden we hierbij het advies aan vanuit de HISWA-RECRON. We willen Stratech Campaign meer inzetten in 2021. We hadden de campagnes voor- en napret e-mails stopgezet vanwege de Corona, maar willen de gasten in 2021 weer voorzien van informatie middels deze geautomatiseerde e-mails.

Eerst gaan we volgende maand genieten van een heerlijke vakantie en ons opladen voor seizoen 2021!”

Meer weten?

Wil je weten welke voordelen ons reserveringssysteem jouw recreatiebedrijf kan bieden? Onze Account Manager vertelt je hier graag meer over!

Neem contact op?

Ons reserveringssysteem

Stratech-RCS is een innovatieve en gebruiksvriendelijke softwareoplossing die jou als recreatieondernemer helpt ondernemen waardoor je meer tijd voor meer gasten overhoudt. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw recreatiebedrijf?

Reserveringssysteem Stratech-RCS
#