Terugblik op zeer geslaagde herfst editie Leisure in Business

Sfeerimpressie LIB 17

Op woensdag 1 november vond op de prachtige locatie van Mereveld de derde editie van Leisure in Business plaats. Doel van dit kennisevent is om kennis op een praktische wijze te verzamelen en met de markt te delen, om zo de recreatieondernemer nóg beter te kunnen helpen ondernemen. 

Meer dan 100 recreatieondernemers zijn deze dag door diverse topsprekers bijgepraat over de belangrijkste trends en ontwikkelingen in recreatieland. Graag delen we de highlights van de dag met je zodat jij ook je voordeel kunt doen met deze waardevolle gedeelde informatie.

Veranderingen online; hoe gaan wij hier mee om?

Gasten zoeken, boeken en reageren tegenwoordig steeds meer online waar bij het mobiele device een steeds belangrijkere rol krijgt. Vanzelfsprekend wordt deze verandering niet alleen gezien door eigenaren van vakantieparken en campings, maar ook door grote spelers als Zoover en Corendon.

De veranderende markt zorgt binnen Zoover voor diverse veranderingen en uitdagingen. Waarbij Zoover in het verleden enkel een review site was, zijn ze nu bezig om eerder in de customer journey in te spelen op de beleving van de gast. Daarnaast staan zij voor de uitdaging de conversies vanuit Zoover te kunnen meten; Zoover wordt voornamelijk mobiel bekeken, terwijl mensen boeken via de desktop.

Corendon heeft door de jaren heen diverse labels opgezet om zo een volledig en passend aanbod te hebben voor diverse doelgroepen. Voor de branding en promotie maken ze gebruik van alle mogelijk marketingkanalen. Door het stijgende mobiele gebruik hebben zij het self service concept 'Fast Booking' toegepast; na het invullen van enkel je Naam, E-mail en Telefoonnummer wordt je teruggebeld voor de definitieve afronding van je boeking. Boekingen kunnen zelfs via Whatsapp worden gemaakt!

Ook hebben de deelnemers op dit gebied diverse handige tips en tricks voor ontvangen waarmee ze zelf aan de slag kunnen, waaronder:

  • Hoe kun je je Facebook bedrijfspagina optimaal inzetten? Of andere Social Media kanalen?
  • Hoe zorg je ervoor jouw recreatieonderneming goed zichtbaar is in Google?
  • Hoe zorg je voor optimaal bereik van de gasten met behulp van e-mailmarketing?
  • Hoe creëer meer conversie met een succesvolle content strategie?

Veranderingen in het bedrijf; bedrijfsovername, wat komt hier allemaal bij kijken?

Naast de verschillende trends en ontwikkelingen in de markt en het zoekgedrag van de gast, heeft een reactiebedrijf ook te maken met veranderingen binnen het bedrijf; bijvoorbeeld een overname. Veel recreatieondernemers vallen onder de babyboomers, zij hebben geïnvesteerd in het bedrijf en hebben het gemaakt tot wat het nu is. Wat moet je nu eigenlijk doen wanneer één van je kinderen de recreatieonderneming wil overnemen, en hoe pak je dit belastingtechnisch aan? Een vraag waar hoogstwaarschijnlijk veel recreatieondernemers mee zitten. Een belangrijk advies van Countus is: begin hier tijdig aan!

Verandering in het bedrijf; klantbeleving en hoe speel je hier op in?

De beleving van je gast is erg belangrijk, maar ook zeer zeker waardevol. De kernwaarden 'Gemakkelijk', 'Snel' en 'Persoonlijk' spelen hier een belangrijke rol. Hoe heeft je gast zijn of haar verblijf en ervaren? En hoe gaan we er mee om wanneer deze beleving, positief of negatief, via social media of Zoover wordt gedeeld? Tijdens de leerzame sessie van Frans Reichardt hebben de deelnemers een belangrijke tip gekregen: vraag je gasten altijd om feedback en gebruik deze vervolgens voor het verbeteren van je processen!

Verandering in je cijfers; Stratech Benchmark, hoe heb je gepresteerd ten opzichte van de markt?

Tijdens het kennisevent is de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie gelanceerd. Een tool waarmee jij de prestaties van je recreatieonderneming kunt vergelijken met die van de markt. Hierbij spelen drie KPI's Bezettingsgraad, Omzet en Gemiddelde prijs per nacht een belangrijke rol. Met behulp van deze benchmark heb je inzicht in de cijfers en resultaten van jouw bedrijf, maar ook die van gelijkwaardige bedrijven (volledig geanonimiseerd). We zeggen namelijk altijd wel dat we een goed seizoen hebben gedraaid, maar waar hebben we dit eigenlijk op gebaseerd, waaruit blijkt dit? Met behulp van de inzichten van de Benchmark Verblijfsrecreatie kun je onderbouwde uitspraken doen en je prestaties in het juiste perspectief plaatsen.

Afsluitende borrel

Na afloop van het event hadden de deelnemers wederom de mogelijkheid het standhoudersplein te bezoeken en werd er onder het genot van een hapje en drankje nog nagepraat over de dag. Stratech kijkt terug op een zeer geslaagde dag en we hopen je op een volgende editie te mogen verwelkomen!

Leisure in Business Update Service

Wil je op de hoogte worden gehouden van Leisure in Business? Schrijf u dan nu in voor de Leisure in Business Update Service en blijf geïnformeerd!

Leisure in Business in beeld

Hieronder vind je een sfeerimpressie van Leisure in Business 2017.

  • Mereveld
  • Ontvangst
  • Pauze
  • Opening
  • Welkom
  • Hidde van der Louw | Zoover
  • Jurjen de Vries | Google Top Contributor
  • Mark Gerrits | Lancering Benchmark Verblijfsrecreatie
  • Martin de Boer | Corendon
  • Klantenluisteraar Frans Reichardt
  • Countus
  • Holiday Media
  • Kumar van Geffen | E-mailmarketing
  • RED Online Marketing
  • Lunchbuffet
  • Borrel