Gemeenten Stein en Beek kiezen voor toegankelijke schuldhulpverlening in eigen beheer met Stratech Perspectief

Schuldhulpverlening

In Zuid-Limburg, in de regio Westelijke Mijnstreek, liggen de twee gemeenten Stein (25.000 inwoners) en Beek (16.000 inwoners). Twee gemeenten die nauw samenwerken op het gebied van schuldhulpverlening. Vanaf begin 2016 zijn zij de schuldhulpverlening in eigen beheer gaan uitvoeren, later is hier ook budgetbeheer bijgekomen.

Stratech gaat in gesprek met de schuldhulpverleners Wieb Bruist (Gemeente Beek), Dorien van Oorschot (Gemeente Stein) en Bianca Westerop (Gemeente Stein).

Schuldhulpverlening in eigen beheer

Na jarenlang de schuldhulpverlening uitbesteed te hebben, besloten de twee gemeenten eind 2015 de schuldhulpverlening weer in eigen huis te halen. Belangrijk in deze afweging was onder andere kostenbesparing en het vergroten van de toegankelijkheid voor de cliënten.

Dat klanten de toename van de toegankelijkheid daadwerkelijk ervaren, wordt door Dorien bevestigd: "We merken dat de klanten het een stuk prettiger vinden dat het de schuldhulpverlening laagdrempeliger is geworden. Daarnaast hebben we hierdoor een stukje continuïteit kunnen creëren. Klanten hebben nu een vaste contactpersoon en weten waar ze aan toe zijn. Hiervoor wisselde de contactpersoon vaak en was er geen duidelijkheid voor de klant." 

Keuze voor Stratech Perspectief

Wieb en Dorien waren voorheen gedetacheerd bij de twee gemeenten. In hun zoektocht naar een nieuw softwarepakket dat geschikt was voor de uitvoer van schuldhulpverlening in eigen huis kwamen ze uit bij Stratech Perspectief. "Voor ons was het belangrijk dat het NVVK-model gefaciliteerd kan worden vanuit de software. Daarnaast was het onze wens dat de software ook flexibel, naar je eigen werkproces, kan worden ingericht", vertelt Wieb over de redenen dat ze voor Stratech hebben gekozen. Dorien vult aan: "Ik heb in verschillende gemeenten gewerkt met diverse systemen, niet alles was even gebruiksvriendelijk. Stratech is dat wel en het werkt juist heel fijn dat je alles vanuit één totaaloplossing kunt doen."

Tijdens de oriëntatie op nieuwe software is men gaan kijken bij bestaande gebruikers van Stratech Perspectief. Wieb licht toe: "Je hebt natuurlijk een aantal eisen, maar je wilt ook graag ervaringsdeskundigen spreken om te vragen hoe het in de praktijk werkt. We zijn daarom gaan kijken en hebben gesprekken gehad met andere klanten. Zij waren tevreden, dat heeft ons geholpen in de keuze voor Stratech." 

Gebruiksvriendelijk en flexibel

De software werkt heel eenvoudig. Dit wordt ook beaamt door Bianca Westerop. Zij is sinds dit voorjaar werkzaam bij de Gemeente Stein als schuldhulpverlener en geeft aan: "Het is een heel fijn systeem, ik had het snel door. Ook de indeling van projecten en trajecten is handig". Wieb voegt hieraan toe: "Op het moment dat je een project sluit, krijg je de keuze wat je wilt. Zo word je door het traject geleid".

"Een ander voordeel is dat je zelf brieven kunt genereren en wijzigen. Dat is erg belangrijk en daar werken we veel mee. We hebben eerst goed over de inhoud van deze brieven nagedacht en deze vervolgens erin gezet. We ervaren het als prettig dat we zelf de vrijheid hebben aanpassingen hierin te doen", geeft Wieb aan.

Mogelijkheden voor budgetbeheer

Naast schuldhulpverlening doen de gemeentes ook budgetbeheer in eigen beheer, ook dit wordt vanuit Stratech Perspectief gefaciliteerd. "Landelijk is er een trend ontstaan dat er heel veel geld wordt uitgegeven op het gebied van bijzondere bijstand aan bewindvoerderskosten. De gemeentes hebben, mede uit kostenoverweging, besloten ook budgetbeheer zelf aan te bieden. Dat is voor klanten die ondersteuning nodig hebben op het gebied van financiën. Belangrijk hierbij is dat we een product kunnen aanbieden dat maatwerk is", vertelt Wieb.

Samenwerking met ketenpartners

Wieb geeft aan ook een deel van zijn tijd te besteden aan preventie: "Vanuit de Gemeente Beek wordt er veel waarde gehecht aan preventie. Ik adviseer mensen van te voren, zodat de situatie niet erger wordt. Dat is leuk werk." In de Gemeente Stein wordt dit gedeelte juist uitbesteed aan een ketenpartner. Vanuit die ketenpartner worden er vrijwilligers ingezet die hulp bieden aan de klant. "Deze vrijwilligers helpen bijvoorbeeld met de aanvraag en begeleiden de klant in het proces. Twee weten meer dan één, dus dat is erg handig", licht Dorien toe.

Ook in Beek is er veel samenwerking met ketenpartners: "We hebben bijvoorbeeld een convenant met de woningstichting, waardoor we signalen krijgen bij een huurachterstand. Deze klanten nodig ik uit voor een gesprek en kunnen we bijvoorbeeld eenmalig advies geven". In de software zijn dit soort contactmomenten eenvoudig te registreren. Wieb geeft aan hier gebruik van te maken: "Dit is ook een stukje management informatie, maar we doen het vooral zodat je een dossier opbouwt. Als de klant dan later terugkomt, is het inzichtelijk. Ook kun je dan eenvoudig gebruik maken van de gegevens die je al geregistreerd hebt. De software controleert op dubbelingen, bijvoorbeeld van BSN. Zo krijg je ook geen vervuiling, dat is mooi."

Krachtenbundeling gemeenten

Hoewel de gemeenten gezamenlijk optrekken op het gebied van schuldhulpverlening, zijn er zeker ook accentverschillen. Deze zijn er met name aan de voorkant. Gemeente Stein heeft bijvoorbeeld wekelijks een spreekuur, terwijl er in de Gemeente Beek afspraken gemaakt worden. De inzet van de software is echter vergelijkbaar.

De samenwerking wordt door beide partijen als erg prettig ervaren. Het grootste voordeel is het wegnemen van de kwetsbaarheid. "Bij ziekte of vakantie kunnen cliënten in een crisissituatie altijd contact opnemen met Dorien in Stein. Zij kan in het dossier precies zien hoe de cliënt ervoor staat. Dat is erg prettig", vertelt Wieb hierover.

Stratech als partner

Met de implementatie van de software voor schuldhulpverlening hebben Dorien en Wieb goede ervaringen. "Het werd ingericht, uitgelegd en daarna zijn we er meteen mee aan de slag gegaan. Dat werkt fijn en daar hadden we natuurlijk al veel affiniteit mee. De contacten met Stratech zijn goed, laagdrempelig en we proberen elkaar verder te helpen. Dat is mooi", zegt Wieb.

Uiteraard blijft er ook altijd ruimte voor optimalisatie. Zo zijn ze momenteel de koppeling met het BKR aan het inrichten en zijn er wensen om een kijkfunctie toe te voegen, zodat ook de baliemedewerkers inzicht hebben in het klantenbestand.

Tenslotte zijn Wieb, Dorien en Bianca erg te spreken over de kennisdagen die Stratech organiseert. Zowel het kennisevenement IN Congres als de Gebruikersdagen voor gebruikers van de software worden erg positief gewaardeerd. Wieb vertelt hierover: "Die dagen zijn erg goed georganiseerd. Wat naast de overdacht van kennis erg positief is, is dat jullie gebruikerservaringen inventariseren en daar iets mee doen. Daarnaast bieden deze dagen de mogelijkheid om met andere gebruikers in gesprek te gaan, dat is prettig."