icon
Logo

Vernieuw uw bewijslast bij Kamer van Koophandel voor 2019

Voor het aanvragen van een Certificaat van Oorsprong of EUR-certificaat bij de Kamer van Koophandel (KVK) zijn geldige bewijsstukken nodig, zoals een productiebeschrijving / -overzicht, leveranciersverklaring en/of een kostprijs-calculatie. Als u de bewijslast voor het aanvragen van uw exportdocumenten heeft gedeponeerd bij de KVK, is het verstandig om deze op tijd te vernieuwen.

Bewijsstukken hebben een geldigheid van maximaal twee jaar. U kunt ervoor kiezen om uw bewijslast met elke aanvraag mee te sturen naar de KVK of om de bewijsvoering te deponeren. Vervalt de geldigheid van uw bewijsvoering aan het einde van dit jaar? Vernieuw deze dan vóór donderdag 31 januari 2019. Zo kunt u ook volgend jaar exportdocumenten blijven aanvragen bij de KVK. 

Aanleveren van bewijsstukken bij Kamer van Koophandel

Bedrijven kunnen hun bewijsstukken op twee manieren aanleveren bij de KVK. Wanneer zij gebruik maken van software voor de digitale afgifte van exportdocumenten, kunnen zij de vereiste bewijslast meesturen als bijlage met iedere online aanvraag. Vraagt uw bedrijf regelmatig exportdocumenten aan bij de KVK? Dan kunt u er ook voor kiezen om uw bewijslast bij de KVK te deponeren. Dit scheelt u tijd bij het aanvragen van uw exportdocumenten. Hierbij is dan wel van belang dat u bij iedere aanvraag verwijst naar de van toepassing zijnde gedeponeerde bewijsstukken.

Bewijsstukken kunt u alleen per e-mail als aparte pdf-bestanden aanleveren bij één van de KvK regiokantoren. De KVK houdt een digitaal dossier bij van uw bedrijf. De originele exemplaren van de bewijsvoering bewaart u als exporteur in uw eigen archief, voor het geval deze worden opgevraagd. Voor de bewijslast geldt een bewaarplicht van 7 jaar. Dit is de tijd waarin een eventuele nacontrole kan plaatsvinden.

Ondersteuning nodig of vragen over uw bewijslast?

Exporteurs die vragen hebben over hun bewijsvoering kunnen contact opnemen met het KVK regiokantoor. Dit kan telefonisch of door een e-mail te sturen. Op de website van de KVK staat een overzicht van de verschillende regiokantoren en de bijbehorende contactgegevens.

Meer weten over dit artikel?

Heeft u vragen aanleiding van dit artikel, of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de specialisten van Stratech.

Neem contact op

Meer weten over Stratech?

Sinds 1989 is Stratech al de partner voor bedrijven die internationaal handel drijven. Met onze kennis en gebruiksvriendelijke software maken wij u werk makkelijker. Lees verder en ontdek de mogelijkheden voor uw logistieke zendingenproces.

Meer informatie
#