icon
Logo

Meelunie | "Wij besparen bijna 2 ton per jaar door Stratech"

Nederland is van oudsher een handelsnatie. Handel drijven zit in ons bloed. Het is dan ook niet vreemd dat vandaag de dag onze economie sterk afhankelijk is van import en export. Dat wij Nederlanders beschikken over een echte handelsgeest wordt nogmaals bevestigd bij het bedrijf Meelunie, een internationaal handelshuis wat al bestaat sinds 1867. Op het hoofdkantoor van Meelunie, gevestigd in het hart van het financiële zakendistrict Amsterdam Zuidas, zijn gedreven traders dag in dag uit bezig met het in- en verkopen van zetmeel(producten), zoetstoffen en proteïnes. 

Gezocht! Oplossing voor communicatie met de overheid en rederijen

De grondstoffen die worden ingekocht bij producenten wereldwijd worden door Meelunie direct weer doorverkocht. Een lucratieve business, want in totaliteit verhandelt dit Amsterdamse handelshuis zo’n 350.000 ton aan goederen per jaar. Naast het onderhandelen met leveranciers en het sluiten van deals met kopers, regelt Meelunie ook het volledige transport van A naar B. Dit betekent dat door Meelunie voor elke zending een container wordt geboekt, het transport per schip of per truck wordt geregeld en alle benodigde documentatie wordt opgemaakt. Om dit complexe logistieke proces efficiënter te laten verlopen zocht Meelunie al geruime tijd naar een passende oplossing. Met name de manier van communiceren met de rederijen was verouderd. Veel ging handmatig. 

Maarten Langstraat - Shipping Manager EMEA - vertelt: “Het liefst wilden wij de communicatie met de overheid en rederijen in één systeem hebben. Dat zijn voor ons de twee grootste externe partijen waarmee wij communiceren. Wij hebben echt lang gezocht en veel verschillende partijen gesproken. Toen kwamen wij in gesprek met Stratech. Jullie pakket Stratech-SPS sloot het meest aan op onze behoefte. Hiermee kunnen wij certificaten aanvragen bij de KvK en NVWA voor onze containerzendingen, maar door jullie koppeling met INTTRA ook de complete communicatie met rederijen ondervangen”.

Meelunie: “Nu zijn wij 17 minuten minder kwijt per verscheping!”

Voor maximale tijdwinst en reductie van fouten is de software van Stratech gekoppeld aan het ERP-systeem van Meelunie. Hierdoor worden alle documenten en aangiften volledig geautomatiseerd opgemaakt. “Goede documenten en een betrouwbaar systeem is heel belangrijk in onze snelle business. Als klanten klagen over de documenten of wanneer het boeken van de container verkeerd is gegaan, dan leidt dat alleen maar tot vervelende situaties en vertraging.

Onze klant wil gewoon zo snel mogelijk over zijn goederen beschikken. Het is daarbij onze verantwoordelijk-heid dat de zending op tijd wordt geleverd op de afgesproken plaats van bestemming. Dat is onze grootste uitdaging. Nu werkt het bij ons zo: staat de data goed in het ERP, dan komt het automatisch ook goed uit Stratech. Deze nieuwe werkwijze zorgt ervoor dat wij voor elke verscheping 17 minuten minder nodig hebben. Dit betekent voor ons een totale tijdswinst van 1.075 uur per jaar in het orderverwerkingsproces”, aldus Maarten.

Meelunie

Een besparing van 60 tot 100 euro per containerzending

Naast de efficiëntere werkwijze en de tijdsbesparing, heeft de inzet van Stratech bij Meelunie geleidt tot een groot financieel voordeel. Maarten: “Communicatie met de rederijen verliep voorheen bij ons alleen maar via de telefoon, fax en per mail. Tegenwoordig ben je al gauw enkele tientallen euro’s kwijt voor het laten overtypen van jouw B/L-instructie. Dit gebeurt vaak door mensen die hier niet lokaal werken en geen affiniteit met onze business hebben, waardoor onze instructies vaak verkeerd geïnterpreteerd worden.

Doordat wij de aanlevering van de B/L-instructie nu volledig hebben gedigitaliseerd met Stratech, is de definitieve B/L ook altijd in één keer goed en printen wij deze ook zelf uit op ons kantoor. We betaalden daarnaast ook nog enkele tientallen euro’s per containerboeking, omdat wij deze handmatig instuurden naar de rederij. Nu wij werken met Stratech - in combinatie met INTTRA - komen al deze kosten te vervallen. Gemiddeld betalen wij nu zo’n € 60,00 tot € 100,00 per containerzending minder. In 2017 deden we in totaal 3.800 verschepingen. Reken onze besparing maar uit”.

Communicatie met uw rederij, zelf doen of uitbesteden?

Veel exporteurs hebben de communicatie met rederijen uitbesteed aan derden, maar waarom eigenlijk? Maarten: “Een forwarder is niet noodzakelijk wanneer je als bedrijf zelf de kennis en mensen in huis hebt, die de transporten kunnen regelen. Forwarders hebben vaak scherpe tarieven bij rederijen, maar rekenen uiteraard ook een marge voor hun eigen winst. Wanneer een bedrijf weinig volume heeft of niet de kennis in huis heeft, dan raad ik zeker aan om een forwarder te gebruiken. Forwarders zijn specialisten op het gebied van logistiek. Ook wij als Meelunie maken soms gebruik van hun kennis en service, bijvoorbeeld als wij iets moeten verschepen uit een voor ons nieuw gebied en/of vanuit gebieden waar het beter is om te werken met een lokale tussenpersoon.

Meelunie heeft er bewust voor gekozen om zoveel mogelijk rechtstreeks met rederijen te verschepen, mede door ons grote volume. Hierdoor hebben wij een goede onderhandelingspositie bij rederijen. Bijkomend voordeel is dat wij hierdoor volledige controle houden over onze verschepingen, denk hierbij aan transittijden. De ene rederij doet Rotterdam – Shanghai in 45 dagen over doet, terwijl de ander er maar 25 dagen over doet. Wij willen zelf bepalen welke rederij wij gebruiken en in welke terminal onze container binnenkomt. Omdat wij van over de hele wereld verschepen is ons logistieke proces vrij complex. Wij maken continue gebruik van andere tradelanes en zien onze business voortdurend veranderen. Voor veel productiebedrijven in Nederland is dit veel overzichtelijker, die verschepen over het algemeen vanuit een beperkt aantal laadhavens”

Meer weten over dit artikel?

Heeft u vragen aanleiding van dit artikel, of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de specialisten van Stratech.

Neem contact op

Meer weten over Stratech?

Sinds 1989 is Stratech al de partner voor bedrijven die internationaal handel drijven. Met onze kennis en gebruiksvriendelijke software maken wij u werk makkelijker. Lees verder en ontdek de mogelijkheden voor uw logistieke zendingenproces.

Meer informatie
#