icon
Logo

Is de Nieuwe Zijderoute het juiste spoor voor de toekomst?

In de vorige twee delen van deze trilogie heeft Stratech u uitleg gegeven over de Nieuwe Zijderoute, welke kansen dit project verladers biedt en voor welk type goederen deze directe verbinding tussen Nederland en China het meest geschikt is. Feit is, de Nieuwe Zijderoute is een project van de toekomst en heeft nog enige tijd nodig om tot volwassenheid te komen. Maar kijken naar alle mondiale ontwikkelingen - een wereld waarin duurzaamheid (CO2), milieu en klimaat steeds belangrijker worden - heeft deze treinverbinding naar het oosten zeker een goede kans van slagen. 

Dendert u mee in het klimaatvriendelijke transport?

Snelheid en prijs zijn nog steeds de belangrijkste factoren bij het selecteren van de juiste modaliteit. Maar voordeel behalen op beide onderdelen ten opzichte van transport via de lucht, weg of zee lukt nog niet. Over het algemeen zijn verladers ook nog niet echt bereidt om te betalen voor duurzaamheid. Toch gaat de uitstoot van CO2, met een oplopende CO2-prijs en toenemende druk vanuit de overheid om te voldoen aan de klimaatdoelstellingen, een steeds belangrijker rol spelen bij het selecteren van de modaliteit voor uw import-/exportzending.

Door alle ontwikkelingen rondom het milieu en het klimaat, is de verwachting dat de CO2-prijs in de toekomst ook meer invloed op de transportprijs zal gaan hebben. Indien de vervoersmodaliteit van tevoren niet is vastgelegd, kan dit wellicht een extra prikkel voor u zijn, om te kijken of uw vracht (gedeeltelijk) over het spoor kan worden vervoerd. Dit geldt vooral voor verladers van consumentenproducten, zoals mode of hoogwaardige voedingsmiddelen. Goederen die zich bij uitstek lenen voor transport over het spoor via de Nieuwe Zijderoute.

En dan staan al uw goederen op de trein naar China

Bij transport via de Nieuwe Zijderoute draagt u misschien wel bij aan het klimaat, maar wat betekent dit concreet voor uw exportafdeling? Blijft u hier uw efficiëntie behouden of krijgt u bij vervoer via het spoor te maken met een hoger werkdruk? Immers is het zo – door de verschillen in spoornetwerken – dat er per container / wagon een douaneaangifte moet worden gedaan. Ook zult u per container / wagon alle overige documenten moeten regelen die de zending begeleiden. Denk in het geval van hoogwaardige voedingsmiddelen aan bijvoorbeeld een veterinair certificaat of een Certificaat van Oorsprong (CvO).

Als u dit leest, dan klinkt het misschien alsof u voor het vervoeren van één container via het spoor meer handelingen dient uit te voeren, dan wanneer u dezelfde container(s) per schip naar China transporteert. Als dit handmatig gebeuren, dan is uw gevoel juist! Maar wat als u deze handelingen kunt uitvoeren met één systeem. Eén oplossing waarmee u overzicht houdt op de status van al uw zendingen en waarmee u het complete import-/exportproces kunt automatiseren. In dat geval heeft de modaliteitskeuze geen impact op de werkdruk van uw logistieke afdeling.  Sterker nog, door gebruik te maken van één geïntegreerde oplossing kunt flexibel gebruik maken van de verschillende modaliteiten die we in Nederland kennen. Dit zorgt ervoor dat u per zending de meest efficiënte, voordeligst en betrouwbaarste modaliteit kunt kiezen.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw import-/exportproces of hoe onze oplossing(en) uw organisatie hierbij kunnen ondersteunen? Onze specialisten komen graag met u gesprek! Wilt u altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws in de logistieke sector? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief!

Meer weten over dit artikel?

Nieuwsgierig naar de optimalisatiemogelijkheden voor uw proces? Neem dan contact op met de specialisten van Stratech.

Neem contact op

Meer weten over Stratech?

Sinds 1989 is Stratech al de partner voor bedrijven die internationaal handel drijven. Met onze kennis en gebruiksvriendelijke software maken wij u werk makkelijker. Lees verder en ontdek de mogelijkheden voor uw logistieke zendingenproces.

Meer informatie
#