Lees in 2 minuten
Gepubliceerd op 02-10-2018
DouaneJurjen Groeneveld
Senior Douane Consultant
1e fase Container Vrijgave Bericht per 1 oktober 2021
Vanaf 1 oktober 2021 voert de Douane stapsgewijs het Container Vrijgave Bericht (CVB) in. Het CVB geldt voor alle maritieme importladingen afkomstig van landen buiten de EU. Dit gaat om containers, trailers, stukgoed en bulklading. Als gevolg hiervan gaat de Douane strenger controleren op de juistheid van nadere aangiften voor goederen die over zee worden binnengebracht en zich in tijdelijke opslag bevinden.
De beste manier om straks een nadere aangifte te doen is met een voorafaangifte plus (automatisch) aanbrengbericht na aankomst. Goede afstemming met je rederij, cargodoor of ferryoperator zorgt ervoor dat jouw lading geen onnodige vertraging oploopt.
Wat houdt de 1e fase CVB in?
Bij de eerste fase van het CVB vergelijkt de Douane de nadere aangifte in AGS met de Aangifte voor Tijdelijke Opslag (ATO). De Douane aanvaardt alleen een AGS-aangifte als de gegevens in die aangifte overeenstemmen met de gegevens in de ATO. Een nadere aangifte wordt pas aanvaard als de goederen zijn aangebracht. Een AGS-aangifte wordt dus pas aanvaard na aankomst van het schip in de Nederlandse haven, conform de aankomstmelding (ATA).
Waarom invoering CVB door Nederlandse Douane?
Als de AGS-aangifte niet wordt aanvaard, mag de lading de terminal niet verlaten. Om oponthoud te voorkomen is het belangrijk dat het B/L-nummer (Bill of Lading), het aantal colli en het gewicht in de nadere aangifte overeenstemmen met de ATO. Het CVB waarborgt dat de gegevens van de ATO overeenkomen met de gegevens van de nadere aangifte.
Momenteel zijn er veel mismatches tussen de beide aangiften en blijven veel posten op de ATO niet gezuiverd. Dit leidt tot veel onnodig reparatiewerk voor alle schakels in de logistieke keten. Bovendien kan het boetes tot gevolg hebben. Het CVB voorkomt dat bedrijven onjuiste nadere aangiften indienen. Het zorgt ook dat wordt voldaan aan de wettelijke bepalingen.
Bereid je voor op CVB
Met de invoering van het CVB gaat de Douane strenger controleren of de verwijzing naar de ATO, het aantal colli en de gewichten van de AGS-aangifte overeenkomen met die van de ATO. Komen deze niet overeen, dan wordt de aangifte niet aanvaard. Met vertraging als gevolg. Zorg er daarom altijd voor dat:
-
je in de nadere aangifte verwijst naar het juiste B/L-nummer;
-
het brutogewicht op de aangifte overeenkomt met dat op de ATO;
-
het aantal colli op de aangifte overeenkomt met dat op de ATO;
-
je de nadere aangifte pas doet na aankomst van het schip (ATA);
-
Eerder ingediende aangiften worden niet aanvaard.
Doe een voorafaangifte
De meest doelmatige manier om een nadere aangifte te doen, is met een voorafaangifte plus (automatisch) aanbrengbericht na aankomst. De Douane neemt voorafaangiften al voor de aankomst van een schip in behandeling. Als gegevens tussen de voorafaangifte en de nadere aangifte niet overeenkomen, dan word je hierover geïnformeerd. In dat geval moet je een nieuwe voorafaangifte indienen.
Het doen van een voorafaangifte voorkomt dat fouten pas ontdekt worden na aankomst van het schip. En dat voorkomt weer logistiek oponthoud. Bij het arriveren van het schip (ATA) of het losmoment van de lading breng je alleen de goederen nog aan. Daarvoor dien je een aanbrengbericht in AGS in. Daarna wordt de aangifte aanvaard en worden de goederen vrijgegeven (eventueel na controle).
Goede ketensamenwerking belangrijk
Het CVB maakt het nog belangrijker dat je op het juiste moment beschikt over correcte gegevens voor je nadere aangifte. Goede afstemming met de rederij, cargodoor of ferryoperator zorgt ervoor dat jouw lading geen onnodige vertraging oploopt.
Meer weten over het CVB? Op voorbereidophetcvb.nl lees je meer over het CVB en hoe je je hierop voorbereidt.
Mis geen nieuws meer
Ontvang net als 2.600+ logistiek professionals waardevolle informatie over belangrijk import- en exportnieuws dat je echt vooruit helpt 🤩
Nieuws & Kennis
Gerelateerde artikelen
Lees in 2 minuten
Nieuwe rapportage mogelijkheden
In een wereld waarin douane wet- en regelgeving regelmatig verandert, is het essentieel voor bedrijven om te voldoen aan de regels. Een goede rapportage is...
John Schutten
Product Manager
Lees in 2 minuten
Markt worstelt met nieuwe EU-systeem voor T2L(F)
Recentelijk is het nieuwe EU-systeem Proof of Union Status (PoUS) gelanceerd. De implementatie van dit Europese systeem verloopt echter verre van vlekkeloos....
Jurjen Groeneveld
Senior Douane Consultant
Lees in 2 minuten
Van NCTS naar DVA: laatste ontwikkelingen (update 2)
Dit jaar zal NCTS worden vervangen door een nieuw aangiftesysteem ter ondersteuning van het proces douanevervoer, te weten: Douane Vervoer Applicatie (DVA).
John Schutten
Product Manager
knowhow
knowhow
Wij maken het werk van importeurs en exporteurs eenvoudiger, efficiënter én leuker door onze unieke totaaloplossing en kennis van de internationale markt.
Go-live DMS 4.1 voor onze IIAA-klanten dichtbij
Nieuwe verplichting voor importeurs (CBAM)