icon
Logo

[INTERVIEW] Brexit: Van operatie chaos naar operatie wanhoop

In Brexitland lijkt alles geoorloofd; deadline na deadline wordt overschreden en weglopen van de onderhandeltafel is eerder regel dan uitzondering. De onzekerheid is enorm terwijl het spreekwoordelijk al ’5 voor 12' is. 

Wij spraken met Noël Egberts, specialist op het gebied van Douane & Internationale handel bij Trade Facilitation, over zijn visie op deze chaotische situatie.

Rampscenario voor de Britten

Een tekort aan capaciteit op 1 januari 2021 bij zowel logistiek dienstverleners als expediteurs is geen nieuws meer. Zelfs de Douane geeft aan dat de capaciteit van deze partijen beperkt is. Duidelijkheid over welk scenario waarheid gaat worden (deal, no deal of gedeeltelijke deal) zal ondernemend Nederland al wat meer leidraad geven.

Op de vraag welk scenario Egberts verwacht werkelijkheid te zien worden, is hij rationeel; “Als je kijkt naar wat logisch zal zijn, dan zou het mij verbazen als we een harde Brexit tegemoet gaan op 1 januari. De economie van het Verenigd Koninkrijk (VK) is mede door het Coronavirus al met 30% gedaald. Dat is de hoogste daling sinds de metingen! Als je de Brexit dan ook nog eens niet ordelijk laat gebeuren, dan is dat natuurlijk een rampscenario voor de Britten.”

 

Crisis op crisis op crisis

Niet alleen het VK zit in een crisis, de hele wereld zit in een crisis. Zowel de Coronacrisis als de Brexit zorgt voor een opeenstapeling van serieuze uitdagingen waar we sterker uit willen komen. “Ik kan me niet voorstellen, dat wanneer je een gezond poltiekbestuurder bent, je dan zo veel op het spel gaat zetten in een poging om je politiek trots te behouden. Bovendien ervaart het VK de laatste maanden al problemen met logistiek los van de Brexit. De haven in Felixstowe krijgt namelijk de containers niet weg waardoor de containers in de wacht zijn gegaan. Hierdoor zijn er dus al logistieke problemen ontstaan”, aldus Egberts.

 

Noodplan

Zijn visie op een eventueel noodplan van het VK is duidelijk; “Een noodplan? We zijn nog twee weken verwijderd van het einde van de transitieperiode. Het VK en de EU zijn al jaren bezig met de onderhandelingen omtrent de Brexit. Dan kunnen ze niet ineens nu wél in twee weken tot een noodplan komen.” 

“Het enige ‘noodplan’ wat ik verwacht is een plan dat in zal houden dat we op deze voet nog even verder gaan. Hoe je het ook maar wil noemen; een overgangsregeling, een noodplan, time-out. Deze omstandigheden vragen over een periode van bezinning”.

 

It takes two to tango

Er komen naar schatting 400 miljoen extra douaneaangifte bij vanaf 1 januari om de handel tussen het VK en de EU door te kunnen laten gaan. Daar heb je zowel douanedeclaranten als douaniers voor nodig. Bedrijven komen te laat in beweging om hun export op de Brexit voor te bereiden. Logisch, want er is nog steeds geen duidelijkheid.

“Wij zien dat nu pas bedrijven in beweging komen. Zij hebben straks niet alleen te maken met mogelijke vertraging aan de grens, maar veel bedrijven hebben nog niet eens een Britse entiteit om hun import eenmaal in het VK op te kunnen vangen. Anders kan je je goederen namelijk niet invoeren. “

 Egberts gaat verder; “Naast die Britse entiteit, zie ik dat veel bedrijven nog onvoldoende thuis zijn in EORI-nummers, goederencodes, certificaat van oorsprong, etc. Het gevolg hiervan is dat logistiek dienstverleners de zendingen van deze partijen niet meer mee gaan nemen, als ze het idee gaan krijgen dat ze niet meer door de douane komen omdat deze bedrijven hun zaken niet op orde hebben. Dan staat namelijk de volledige zending stil, ook van klanten die het wel goed hebben geregeld”.

 

Uitbesteden of toch beter om zelf de douaneaangifte te doen?

Volgens Egberts kunnen de meeste bedrijven beter kiezen om hun uitvoeraangifte zelf te doen aan de hand van software. Op die manier je import- en exportproces aan beide kanten van het kanaal te laten vervullen. 

"Het zelf doen van douaneaangifte is in veel gevallen namelijk goedkoper, flexibel en gemakkelijk. Daarmee ben je in ieder geval onafhankelijker geworden van logistiek dienstverleners en heb je direct inzicht in eventuele fouten. Mijn verwachting is dat logistiek dienstverleners voorrang zullen geven aan hun vaste klanten. Die vaste klanten zullen waarschijnlijk extra capaciteit gaan vragen omdat ook hun export naar het VK geregeld moet worden.”

 “Als je al geen vaste klant bent, dan moet je sowieso achter aansluiten in de rij. De kans dat je zending dan nog op tijd wordt verzonden slinkt daardoor.

 Daarom raad ik bedrijven aan het heft in eigen hand te nemen. Doe je dat niet? Dan kan het VK een 'Bridge too Far' zijn. 

 

Meer weten over dit artikel?

Wilt u meer weten over dit interview? Neem dan contact op met de specialisten van Stratech. Wij helpen u graag verder!

Neem contact op

Meer weten over Stratech?

Sinds 1989 is Stratech al de partner voor bedrijven die internationaal handel drijven. Met onze kennis en gebruiksvriendelijke software maken wij u werk makkelijker. Lees verder en ontdek de mogelijkheden voor uw logistieke zendingenproces.

Meer informatie
#