Software Logistic-CTA-Banner-Shipment-Scherm
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Logistic-Navigation-Over-ons-CTA-Banner-Contact
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen STRATECH SCANDIA GEAR_KLEDINGSTUK BEKIJKEN-min
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Logistic-Navigation-Go-live-DMS41-bijna-live
Go-live DMS 4.1 voor onze IIAA-klanten dichtbij
Ontdek nu meer
Over ons Logistic-Navigation-Over-ons-CTA-Banner-Contact-2
Over Stratech Logistic
Lees meer
Neem contact op
Software Software Logistic-CTA-Banner-Shipment-Scherm
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Diensten Logistic-Navigation-Over-ons-CTA-Banner-Contact
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Succesverhalen STRATECH SCANDIA GEAR_KLEDINGSTUK BEKIJKEN-min
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Nieuws & Kennis Logistic-Navigation-Go-live-DMS41-bijna-live
Go-live DMS 4.1 voor onze IIAA-klanten dichtbij
Ontdek nu meer
Over ons Over ons Logistic-Navigation-Over-ons-CTA-Banner-Contact-2
Over Stratech Logistic
Lees meer
Zoeken Neem contact op
Kennisbank

Lees in 3 minuten

Gepubliceerd op 02-10-2018

Brexit
Rogier Roerade

Account Manager

Brexit: de impact op preferentiële oorsprong en invoerrechten

Het certificaat van oorsprong toont aan waar een product gemaakt is. Je hebt hier vaak mee te maken als je producten exporteert en gebruik maakt van lagere invoerheffingen op grond van een handelsakkoord – mits jouw producten voor een bepaald percentage in de Europese Unie worden geproduceerd. Stel dat een deel van jouw product in het Verenigd Koninkrijk (VK) gemaakt wordt. Dan gaat het een en ander veranderen, omdat het VK straks de EU verlaat. 


Handelsakkoord tussen EU en VK

De EU heeft handelsakkoorden met een aantal landen en groepen van landen. Door die afspraken verlenen de landen elkaar mogelijk korting of vrijstelling op invoerrechten bij wederzijdse invoer van goederen. Na Brexit vervalt dat voordeel misschien, want we weten nog niet wat de EU en het Verenigd Koninkrijk afspreken. In een handelsakkoord staat per product hoeveel procent van dat product in de EU geproduceerd moet worden om gebruik te mogen maken van de lagere invoerheffing. De EU heeft zo'n afspraak over preferentiële oorsprong bijvoorbeeld met Zwitserland.


Voorbeeld: het fictieve bedrijf Machina BV produceert verpakkingsmachines in Delft. Maar de elektromotor in de machines komt van een ander bedrijf, uit Leeds in Engeland. Machina exporteert naar Zwitserland. Na Brexit is het Verenigd Koninkrijk geen lid meer van de EU, dus telt de elektromotor niet meer mee voor deze minimale productie in de EU. Dan kan het zijn dat Machina bij de export naar Zwitserland geen aanspraak meer kan maken op de korting.

 

De impact kan behoorlijk doorwerken

Waar kun je als importeur of exporteur nu al rekening mee houden? We stelden deze vraag aan Martin van der Weide, beleidsmedewerker Exportdocumenten bij de KVK. Hij vertelt: “In een situatie als het geschetste voorbeeld kan de impact groot zijn en behoorlijk doorwerken. Lijkt jouw situatie hierop, ga dan alvast na wat dit voor jouw import en/of export kan inhouden. Bij een cliff-edge Brexit kan het voor Machina bijvoorbeeld handiger zijn om de elektromotoren uit een ander land te halen. Of om de productie anders in te richten.”


Stel nu dat de elektromotoren-fabriek in Leeds van Machina BV zelf is. Maar de ventilator in zo'n elektromotor komt uit Delft. Moet Machina daarvoor invoerrechten betalen na Brexit? Van der Weide legt uit: "Als het VK en de EU kunnen afspreken dat in het VK preferentieel EU-oorsprong geldt, zal het meevallen. Net als bij Zwitserland. Maar komt een ander onderdeel bijvoorbeeld uit China, dan valt dat niet onder diezelfde handelsovereenkomst. En is de korting op de invoerrechten niet mogelijk". Met alle gevolgen van dien.

 

Praktijkvoorbeeld: BMW

Nog een voorbeeld uit de praktijk; autogigant BMW heeft behalve in Duitsland ook fabrieken in het Verenigd Koninkrijk. Op dit moment is er veel uitwisseling van onderdelen tussen de landen. Het maakt nu niet uit, want het zijn beide EU-landen. Maar in voorbereiding op Brexit richt BMW de productie van hun onderdelen en eindproducten in Duitsland op landen waarvoor preferentiële oorsprong uit de EU geldt. De productie in het Verenigd Koninkrijk richt zich dan op de rest van de wereld. Met andere woorden, in de auto's die in Duitsland gemaakt worden zitten dan voornamelijk Duitse of EU-onderdelen. In de auto's die in het Verenigd Koninkrijk gemaakt worden, zitten voornamelijk Britse of non-EU-onderdelen. Zo kan de productie toch door blijven gaan in beide landen. Lees ook het interview van Brexitloket met BMW over de voorbereiding van hun toeleveranciers

 

Bekijk de informatie die er al is

Wat de afspraken tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU ook worden, dat Brexit doorgaat is zeker. Als je geen ervaring hebt met zakendoen buiten de EU, verdiep je dan alvast in de regels rondom importeren en exporteren van goederen en diensten buiten de EU. 


•    Diensten leveren buiten de EU
•    Goederen exporteren buiten de EU
•    Diensten importeren uit een land buiten de EU
•    Goederen importeren uit een land buiten de EU

"Bekijk ook welke douanezaken veranderen", adviseert Van der Weide. Als het VK de EU verlaat, gaan er andere douaneregels gelden voor de handel met het VK. Houd ook daar vast rekening mee. Na Brexit moet je aangifte doen als je goederen uit het VK importeert, naar het VK exporteert of vervoert binnen de Europese Unie. 

Bron: Rijksoverheid

6 gevolgen van de nieuwe NVWA verplichting voor export naar het VK

Wil je na Brexit probleemloos (blijven) exporteren naar het Verenigd Koninkrijk? Download de whitepaper met de 6 belangrijkste gevolgen én tips om je te helpen met de voorbereidingen.

Download whitepaper

Lees deze whitepaper, in 20 minuten helemaal op de hoogte

Mis geen nieuws meer

Ontvang net als 2.600+ logistiek professionals waardevolle informatie over belangrijk import- en exportnieuws dat je echt vooruit helpt 🤩