icon
Logo

De zijderoute naar China nieuw leven ingeblazen!

Met de komst van een directe treinverbinding tussen Nederland en China heeft u als logistiek manager misschien nu wel keuzestress. Per trein kunnen uw goederen binnen 15 tot 20 dagen in China zijn. Dit is aanzienlijk sneller dan per boot en truck, maar is het financieel ook interessanter? In dit artikel legt Stratech uit wat de Nieuwe Zijderoute voor uw exportproces kan betekenen.

Tilburg ontpopt zich tot het Nederlandse knooppunt

In 2011 werd de Zijderoute als handelsroute nieuw leven ingeblazen. Deze route omvat veel meer dan alleen maar een spoorverbinding van China naar West-Europa. Het Belt and Road Initiative, zoals de route officieel heet, is een uitgebreid netwerk van transportroutes die China via land en water verbindt met Europa, Afrika en de rest van Azië. Kijkend naar de spoorverbinding bestaat deze uit drie hoofdroutes met als belangrijkste knooppunt Khorgos (Kazachstan).

Het aantal vertakkingen op de route neemt de laatste jaren toe. Onlangs hebben Italië en Luxemburg aangegeven te willen aansluiten. Voor Nederland heeft Tilburg zich ontpopt als knooppuntje op China's Nieuwe Zijderoute. Waarom Tilburg? Dat antwoord is simpel, de stad ligt centraal tussen Rotterdam, Antwerpen en Duisburg. In Tilburg heeft GVT Intermodal in 2005 ‘Railport Brabant’ opgezet. Een sterk groeiende Railport waardoor zij nu een van de grootste is van Europa.

Vervoerskeuze draait vooral om snelheid en kosten

Vanuit Tilburg rijden er sinds 2017 wekelijks treinen rechtstreeks naar China, waar ze 15 tot 20 dagen later aankomen. Een grote snelheidswinst in vergelijking met zeeschepen wat circa 35 tot 55 dagen duurt. Snelheid alleen is niet altijd het belangrijkste criterium in de vervoerskeuze. Kosten, voorspelbaarheid en duurzaamheid van het transport zijn belangrijke criteria.

Voor de Nieuwe Zijderoute is de snelheid sterk afhankelijk van het te exporteren volume. Een trein naar China heeft ruimte voor maximaal 84 containers, dit in vergelijking met schepen die gemiddeld ruimte bieden aan 20.000 containers en vliegtuigen voor gemiddeld 16 containers.

Transport naar Aziƫ per trein, wanneer is het voor u interessant?

Is het dan wel interessant om als exporteur gebruik te gaan maken van de Nieuwe Zijderoute? Jazeker, het is veel sneller dan varen en goedkoper dan vliegen. Ten opzichte van vliegen is het ook milieuvriendelijker, wat de positionering van uw organisatie op het thema klimaat ten goede zal komen.  Maakt het dan nog uit welke goederen ik exporteer?

Ja, is de snelheid van levering rekbaar en zijn de marges op de goederen goed? Dan kan gekeken worden naar een mogelijke besparing op de transportkosten, de beperking op de CO2-uitstoot en reductie op de kapitaalkosten. De optelsom hiervan kan als antwoord geven dat het interessant is om gebruik te gaan maken van de Nieuwe Zijderoute. Bent u al overtuigd?

In ons volgende artikel over de Nieuwe Zijderoute gaan we verder in op de voordelen die u als exporteur kunt behalen met deze handelsroute en op welke wijze Stratech u hierbij kan ondersteunen.

Meer weten over dit artikel?

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor uw proces of vragen over dit artikel? Neem dan contact op met de specialisten van Stratech.

Neem contact op

Meer weten over Stratech?

Sinds 1989 is Stratech al de partner voor bedrijven die internationaal handel drijven. Met onze kennis en gebruiksvriendelijke software maken wij u werk makkelijker. Lees verder en ontdek de mogelijkheden voor uw logistieke zendingenproces.

Meer informatie
#