icon
Logo

De Douane tussen NL en het VK: wat is er nu al afgesproken?

Harry Mulder van het ministerie van Financiën zit als expert Europese douanewetgeving met veel mensen aan tafel over Brexit. Het doel: om ervoor te zorgen dat het bedrijfsleven na de overgangsperiode zoveel mogelijk kan doorgaan met handelen zoals het gewend is. In dit artikel van het brexitloket staan drie voorbeelden van getroffen maatregelen die het zakendoen met het Verenigd Koninkrijk (VK) vergemakkelijken. 

De onderhandelingen over de toekomstige relatie tussen het VK en de EU zijn nog gaande. Desalniettemin blijft gelden: bereidt u goed voor op de douaneformaliteiten, want die komen er na 31 december 2020 sowieso. De actuele stand van zaken rondom Brexit leest u op deze website.

1. Een nieuwe bepaling voor de veiligheidsaangifte

Wat betekent de veiligheidsaangifte precies? Aan de hand van de veiligheidsaangifte controleert de Douane van de eerste haven in de EU of de goederen een gevaar kunnen vormen voor de veiligheid van de EU. Voor Chinese goederen moet bijvoorbeeld 24 uur voor vertrek uit China een veiligheidsaangifte worden ingediend in de EU. Een land als Marokko ligt dichterbij en heeft daarom ook een kortere termijn voor indienen van de veiligheidsaangifte.

Voor het VK was nooit iets geregeld. Geen wonder: het land was lid van de douane-unie. Dat verandert per 1 januari 2021 als de overgangsperiode is afgelopen. Mulder: “In een nieuwe bepaling staat dat bij vervoer over zee 2 uur voor binnenkomst in de EU de veiligheidsaangifte moet worden ingediend.”

2. VK doet mee aan de regeling gemeenschappelijk douanevervoer

Het VK treedt ook toe tot de overeenkomst van het gemeenschappelijk douanevervoer. Goederen die bijvoorbeeld vanuit het VK naar Berlijn moeten, kunnen al in het VK onder de regeling “gemeenschappelijk douanevervoer” worden geplaatst.

Mulder legt uit hoe dit werkt: “Als ze met de ferry aankomen in Hoek van Holland, legt de Douane met een bliepje van barcode vast dat de goederen het EU-grondgebied binnenkomen. De goederen rijden vervolgens door naar een groot bedrijf in Utrecht dat een vergunning van de Douane heeft om goederen te mogen ontvangen onder de regeling douanevervoer. Dat bedrijf meldt dan aan de Douane dat goederen zijn aangekomen. Ze hoeven dus niet in de ferryhaven de importformaliteiten te vervullen.”

Zwitserland en Noorwegen zijn hier al sinds 1977 lid van. Servië, Turkije en Noord-Macedonië zijn tegenwoordig ook aangesloten.

3. Er zijn afspraken voor de handel rondom 31 december 2020

Wat gebeurt er rond de jaarwisseling met de Douane voor handel van en naar het VK? “Stel dat vrachtwagens direct na Kerst vanuit het midden van het VK vertrekken, en ze komen op 1 januari 2021 of nog later aan in Nederland. Dan kunnen we die goederen nog steeds als Uniegoederen aanmerken zonder dat er douanerechten verschuldigd zijn, omdat het vervoer is aangevangen vóór afloop van de overgangsperiode.” 

Straks douaneaangiften nodig? Stratech maakt uw bedrijf Brexit-proof!

Wilt u na 31 december 2020 geen hinder ondervinden van alle handelingen die horen bij export? Dat kan! Onze exportsoftware helpt u bij een snelle en foutloze afhandeling van alle benodigde documenten en aangiften. Daarnaast biedt Stratech trainingen aan gericht op het verkrijgen van de juiste douanekennis. Zo maken wij uw bedrijf dus Brexit-proof! Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Lees hier verder.

Bron: brexitloket

Meer weten over dit artikel?

Wilt u meer weten over dit nieuwsbericht? Neem dan contact op met de specialisten van Stratech. Wij helpen u graag verder!

Neem contact op

Meer weten over Stratech?

Sinds 1989 is Stratech al de partner voor bedrijven die internationaal handel drijven. Met onze kennis en gebruiksvriendelijke software maken wij u werk makkelijker. Lees verder en ontdek de mogelijkheden voor uw logistieke zendingenproces.

Meer informatie
#