icon
Logo

Alweer een douanestoring, wat kan je als aangever doen?

In het kort:

Al wekenlang vallen met enige regelmaat de aangiftesystemen van de Nederlandse Douane uit. Dit leidt tot ernstige verstoringen in de logistiek en extra werk voor importeurs en exporteurs.

In dit artikel meer informatie over deze problematiek in de IT-infrastructuur van de Douane en wat je als aangever in geval van een storing kan doen.

Douane worstelt met uitval van haar aangiftesystemen

Medio juni staken de problemen bij de Douane de kop op. Sindsdien zijn de aangiftesystemen al meerdere keren uitgevallen. Aangevers moeten dan terugvallen op de zogenoemde noodprocedure: het handmatig aanleveren van aangiftegegevens. Dit leidt niet alleen tot veel extra werk en vertraging, maar vergroot ook de kans op fouten.  

De Douane is zich hiervan bewust en maakt hiervoor excuses. Ondanks de inzet van extra apparatuur en mensen heeft men de daadwerkelijke oorzaak van de instabiliteit in de aangiftesystemen nog niet weten te achterhalen. Er wordt op dit moment door de Douane met man en macht aan het oplossen van de problemen en hoe deze in de toekomst te voorkomen.

Wat kan je doen als aangever in geval van een douanestoring

Het uitvallen van een aangiftesysteem leidt tot vervelende en frustrerende situaties, zowel voor aangevers als de Douane. Omdat er nog geen zicht is op een structurele oplossing, delen we daarom de acties waar jij in het geval van een storing op kan terugvallen:

  1. Controleer of er een storing is. Dit kan je eenvoudig zelf achterhalen via deze website van de Douane.

  2. Je mag de noodprocedure toepassen na toestemming van de Douane. Neem hiervoor contact op met de Nationale Douane Helpdesk via 088 156 66 55.

  3. Heb je toestemming van de Douane om de noodprocedure te gebruiken, verwerk de aangifte dan conform de stappen op ons klantenportaal.

               - Werk je met Stratech Shipment, lees dan hier verder
               - Werk je met Stratech-SPS, lees dan hier verder

Ontevreden? Laat van je horen via de klachtenprocedure

Jouw klacht is belangrijk. Alleen door het aankaarten van jouw problemen kan de Douane namelijk haar dienstverlening verbeteren. Het correct indienen van jouw klacht via het juiste kanaal is daarbij essentieel. Anders bestaat de kans dat deze waardevolle informatie niet op de plek van bestemming aankomt.   

Op de website van de Douane staat een klachtenformulier die je als aangever kan invullen. Is jouw organisatie lid van Fenex, Evofenedex, TLN, VNO-NCW en/of MKB-Nederland? Maak dan ook melding van jouw problematiek bij deze partij(en). Deze belangenbehartigers zitten namelijk in het Overleg Douane Bedrijfsleven (ODB) en kunnen deze informatie meenemen in het periodieke overleg met de Douane. 

Meer weten over dit artikel?

Wil je meer weten over dit nieuwsbericht? Neem dan contact op met ons. Wij helpen je dan graag verder!

Neem contact op

Meer weten over Stratech?

Sinds 1989 is Stratech al de partner voor bedrijven die internationaal handel drijven. Met onze kennis en gebruiksvriendelijke software maken wij u werk makkelijker. Lees verder en ontdek de mogelijkheden voor uw logistieke zendingenproces.

Meer informatie
#