icon
Logo

Afwikkeling KVK-aanvragen via de post ten tijde van corona

Door het oprukkende coronavirus doet Kamer van Koophandel Nederland (KVK) een dringende oproep aan alle bedrijven die exportdocumenten nu nog via de post aanvragen: “Stap over naar digitaal en wacht niet langer!”. Door de steeds verdergaande maatregelen in de strijd tegen het coronavirus werkt de KVK aan een scenario waarbij deze instantie noodgedwongen haar dienstverlening moet aanpassen.

De KVK werkt aan deze scenario’s om op alles voorbereid te zijn. Gevolg van een aangepaste dienstverlening kan zijn dat bedrijven straks abrupt géén Certificaat van Oorsprong, EUR-certificaat of Legalisatie meer per post kunnen aanvragen. Stratech biedt bedrijven in deze situatie hiervoor een oplossing: tot eind dit jaar gratis software waarmee ze digitaal met de KVK kunnen communiceren!

Poststukken door KVK straks mogelijk niet meer in behandeling genomen

Martin van der Weide, Beleidsadviseur bij KVK Nederland: “Voor bedrijven die nu via de post exportdocumenten bij ons aanvragen voorzien wij een potentieel probleem. Gezien de snelheid waarmee het coronavirus oprukt in Nederland, houden we als KVK rekening met het scenario dat onze medewerkers – die nu al voor een heel groot deel verplicht thuiswerken – straks mogelijkerwijs geen poststukken met exportdocumenten meer mogen of kunnen afhalen op het KVK-regiokantoor. Dit zal ertoe leiden dat poststukken (langdurig) blijven liggen. Daarentegen zal de verwerking van KVK-aanvragen online altijd ongestoord verder kunnen. Ik vraag daarom bedrijven op nu over te stappen van post naar digitaal. Hierdoor kunnen wij als KVK onze dienstverlening blijven uitvoeren, ook wanneer de coronamaatregelen in ons land verder worden aangescherpt.”

Het gemak en de snelheid van digitale afgifte bij de KVK

Dat digitale afgifte voor aangevers een grote meerwaarde heeft, blijkt vooral uit de tijd waarin een elektronisch aanvraag kan worden afgehandeld. Zo kan een document die met software wordt aangevraagd al binnen 30 minuten á 1 uur (maximaal 4 uur) uit de printer van de exporteur rollen. Exact dezelfde aanvraag doet er via de post, op basis van de situatie voor de corona-uitbraak, al snel drie tot vijf werkdagen over. Dat de doorlooptijd onder invloed van de corona-gevolgen verder kan oplopen zal niemand verbazen. Zelfs een bedrijf met slechts enkele documenten per jaar kan dus met behulp van digitale afgifte bij de KVK al flink kan besparen in tijd. Welke keuze heeft u als bedrijf als u nu de overstap van post naar digitaal moet maken? Er zijn twee opties:

  1. Zelf software te gaan gebruiken voor communicatie met de KVK, zoals Stratech Shipment.
  2. De KVK-aanvragen uit te besteden aan een logistiek dienstverlener, bekijk onze bedrijvengids.

Stratech schiet ondernemers te hulp met gratis software

Om bedrijven te helpen in deze moeilijke tijd biedt Stratech haar software voor digitale afgifte bij de KVK tijdelijk gratis aan. Exporteurs die nu overstappen van post naar digitaal betalen dit jaar (2020) géén abonnementskosten en ontvangen eenmalig credits voor 50 KVK-aanvragen cadeau. Zo kan elke ondernemer – groot of klein, KVK-aanvragen blijven indienen gedurende deze coronacrisis. Benieuwd naar het gemak van Stratech Shipment en dit tijdelijke aanbod? Lees dan hier verder.

Gebruik maken van ons aanbod? Bestel uw Shipment startpakket eenvoudig hier online. 

Meer weten over dit artikel?

Wilt u meer weten over dit nieuwsbericht? Neem dan contact op met de specialisten van Stratech. Wij helpen u graag verder!

Neem contact op

Meer weten over Stratech?

Sinds 1989 is Stratech al de partner voor bedrijven die internationaal handel drijven. Met onze kennis en gebruiksvriendelijke software maken wij u werk makkelijker. Lees verder en ontdek de mogelijkheden voor uw logistieke zendingenproces.

Meer informatie
#