icon
Logo

Aardappelverwerker Aviko maakt zich klaar voor Brexit

Nederland is één van belangrijkste leveranciers van voedsel- en landbouw producten aan het Verenigd Koninkrijk (VK). Met een totale uitvoerwaarde van ruim 7,9 miljard euro heeft het VK een belang van zo’n tien procent in onze totale agrifood-export. Niet zo gek dus, dat een toonaangevend bedrijf zoals Aviko het onderwerp Brexit hoog op de agenda heeft staan. Maar hoe bereidt deze producent van friet, partysnacks en diverse aardappelspecialiteiten zich precies voor op het vertrek van de Britten?

Frank Scholten is Transport Manager bij Aviko. Zijn afdeling is verantwoordelijk voor het plannen en organiseren van al het temperatuur controleerde transport voor de hele Aviko-groep. Frank vertelt: “Aviko verscheept per jaar ruim 700.000 ton aardappelproducten wereldwijd. Het VK is daarbij één van de belangrijkste exportmarkten. In januari van dit jaar (2018) is onze projectgroep voor het eerst bij elkaar gekomen om te praten over het onderwerp Brexit. Toen hebben we onszelf een aantal belangrijke vragen gesteld, zoals: Hoe ziet onze logistiek naar Engeland eruit? Wat kunnen we allemaal verwachten van Brexit? En welke acties kunnen we op dit moment al initiëren? Bij onze inventarisatie hebben we zowel gekeken naar het administratieve proces alsmede de fysieke goederenstroom richting VK”.

Hoe maakt Aviko haar fysieke goederenstroom Brexit-proof?

“Brexit is echt een ongoing onderzoek binnen Aviko. Er is veel onduidelijkheid, wat het treffen van de juiste voorbereidingen niet eenvoudiger maakt. Toch hebben we ten aanzien van onze fysieke goederenstroom al het één en ander kunnen besluiten, bijvoorbeeld waar we straks onze voorraden gaan plaatsen. Ook gaan we onze deelzendingen naar het VK straks anders inplannen. Waarbij we proberen de risico’s voor onze organisatie zoveel mogelijk te verkleinen. Daarnaast hebben we alle potentiële probleemgebieden in kaart gebracht. Routes als Calais – Dover gaan we na 31 oktober in eerste instantie vermijden. Hier verwachten we namelijk veel problemen en oponthoud. Onze tactiek is analyseren waar chaos zou kunnen ontstaan en daar snel onze routeplanning op aanpassen. Ook is het geen ondenkbaar scenario dat we alle goederen tijdig naar de overkant brengen en één of twee dagen na Brexit even geen goederen verladen richting het VK. Aanvullend geven we straks na 31 oktober waarschijnlijk tijdelijk geen harde levergaranties af voor wat betreft tijdigheid. We zullen als Aviko standaard één dag extra incalculeren voor de afhandeling”, aldus Frank.

Na Brexit duizenden extra aangiften! Hoe gaat Aviko die straks verwerken?

Frank: “Het tweede gedeelte dat we hebben onderzocht is het administratieve proces. Als de Brexit doorgaat verwachten we circa één FTE extra nodig te hebben, vanaf moment dat we uitvoeraangiftes zullen moeten gaan doen. Dit valt ontzettend mee als je je realiseert dat Aviko straks duizenden aangiften extra moet gaan opmaken. Dit komt doordat ons logistieke zendingenproces redelijk is geprofessionaliseerd en geautomatiseerd. Bij Aviko hebben we de software van Stratech gekoppeld aan SAP, waardoor met enkele muisklikken alle documenten en aangiften voor de zending kunnen worden opgemaakt en afgehandeld. Als we dit niet zo hadden geregeld, dan was de impact van Brexit op onze organisatie vele malen groter geweest. In onze systemen wordt het VK gewoon een derde land. Daar wordt het hele administratieve proces bij Aviko op aangepast en de interface van SAP naar Stratech". Klik hier en lees meer over het exportproces achter de aardappelproducten van Aviko. 

 

Welke tips en adviezen heeft Aviko voor andere exporteurs?

“Wij als Aviko hebben - vanaf moment dat we uitvoeraangiftes moeten gaan doen als gevolg van Brexit - slechts één FTE extra nodig, omdat we als organisatie al veel hebben geautomatiseerd. Mijn tip, wees je als ondernemer bewust van de mogelijkheden van IT. Ga je straks niet zelf de aangiften verwerken of heb je hiervan onvoldoende kennis, praat dan in ieder geval tijdig met een douane-expediteur. Stel vragen zoals: Welke documenten en aangiften kan ik verwachten na Brexit? Welke data moet ik hiervoor aanleveren bij de douane-expediteur? Wat zijn mijn verantwoordelijkheden en risico’s? Maak op basis van alle beschikbare informatie een actieplan voor uw eigen onderneming”, aldus Frank.

Meer weten over dit artikel?

Heeft u vragen aanleiding van dit artikel, of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de specialisten van Stratech.

Neem contact op

Meer weten over Stratech-SPS?

Sinds 1989 is Stratech al de partner voor bedrijven die internationaal handel drijven. Met onze kennis en gebruiksvriendelijke software maken wij u werk makkelijker. Lees verder en ontdek de mogelijkheden voor uw logistieke zendingenproces.

Meer informatie
#