icon
Logo
Lees hieronder de meestgestelde vragen

Wat zijn export documenten en welke heb ik nodig na 1 januari voor mijn handel met het VK?

Exportdocumenten zijn de documenten die nodig zijn om uw goederen te exporteren uit Europa en te importeren in een derde land. Welke documenten exact nodig zijn, hangt af van het land van bestemming, de aard van de goederen, de afspraken rondom betaling en de modaliteit. De vijf belangrijkste soorten exportdocumenten zijn Douanedocumenten (zoals de aangifte ten uitvoer), Oorsprongsdocumenten (zoals een Certificaat van Oorsprong), Transportdocumenten (zoals een Bill of Lading), Bankdocumenten (zoals een Letter of Credit) en Exportadministratie (zoals een Exportfactuur). Voor handel met VK zal in elk geval Douanedocumenten (in elk geval een uitvoer aangifte), Transportdocumenten (CMR / e-CMR, let wel goed op de aansprakelijkheid clausules bij vertraging) en een Exportfactuur nodig zijn.

Wat is een kvk exportdocument en wanneer heb ik dit nodig?

KvK exportdocumenten zijn oorsprongsdocumenten zoals een Certificaat van Oorsprong. Deze zijn nodig voor importeurs om in geval van preferentiële afspraken (handelsakkoorden), aan te tonen welke oorsprong de goederen hebben. Voor het VK zal pas na een handelsakkoord blijken of, en welke KvK exportdocumenten nodig zijn.

Wat is een douane exportdocument en wanneer heb ik dit nodig?

Een Douanedocument is een document dat aantoont dat de noodzakelijke elektronische Douaneaangifte is gedaan. Bij invoer heet dit een “Toestemming Wegvoering”, bij Uitvoer een “Uitvoer Geleide Document” en bij Douanevervoer (transit) een “Begeleidend Document”

Wat is een uitvoerdocument?

Een uitvoerdocument toont aan dat de noodzakelijke aangifte ten uitvoer is verricht en de goederen door Douane zijn vrijgegeven om naar de haven/grens te worden vervoerd om daar de Europese Unie te verlaten.

 

1. Wat veranderd er straks in mijn export naar Engeland door de Brexit?

Met ingang van 1 januari 2021 krijgt u te maken met douaneformaliteiten aan de grens met het Verenigd Koninkrijk (VK). U moet in ieder geval de volgende checklist doorlopen om goed voorbereid te zijn op de Brexit:

  1. Vraag hier een EORI-nummer aan. 

  2. Vraag de juiste vergunningen en certificaten aan;

  3. maak een beslissing of u uw douaneformaliteiten wilt uitbesteden of dat u dit zelf doet. Zelf aangifte doen is gemakkelijk, sneller en meestal voordeliger. Bekijk hier de mogelijkheden.

 Hulp nodig? Stuur uw vraag naar brexit@stratech.nl en onze douanespecialisten helpen u hier graag bij. 

2. Komt er nog een handelsdeal of is dit inmiddels een utopie?

Deal or no deal; we weten het nog steeds niet. Er zijn op dit moment  drie scenario's het meest aannemelijk, namelijk: 1) Een deal van beperkte omvang waarbij er waarschijnlijk slechts afspraken worden gemaakt over handel in goederen. Dienstenverkeer, wat de belangrijkste economische gevolgen heeft, zal waarschijnlijk niet worden opgenomen in deze deal. 2) Geen deal, dus geen handelsakkoord met invoerheffingen op veel producten als gevolg. Een economisch rampscenario dus. 3) Een gedeeltelijke & tijdelijke deal met daarin alleen de onderwerpen waar de partijen het al over eens zijn. Dit is een nóg beperkter dan de deal in scenario 1.

1. Wat is een HS-code en hoe kom ik hieraan?

Een HS-code (Harmonized System Code) is een 8 of 10-cijferige code en maakt duidelijk welk soort goederen er in een zending zitten. Elk type goederen heeft zijn eigen HS-code. Een HS-code, ook wel goederencode genoemd, wordt gebruikt om de Douane duidelijk te maken welk soort goederen er worden verzonden.

Doet uw bedrijf handel met het Verenigd Koninkrijk? Dan heeft u na 1 januari 2021 hiervoor een HS-code nodig. U zet deze code dan op uw douanefactuur zodat de douane weet om welke goederen het gaat. Op deze pagina kunt u voor uw goederen de HS-code opzoeken. Soms is het antwoord niet eenduidig. Heeft u hulp nodig? Stuur dan uw vraag naar brexit@stratech.nl

2. Wat zijn de invoerrechten van mijn HS-code?

U bent alleen invoerrechten verschuldigd als u handelt met een land buiten de EU. De hs-codes en bijbehorende invoerrechten vindt u hier.

Wat kost een douane expediteur?

De kosten van een douane expediteur zijn afhankelijk van de aanbieder. Nu de transitieperiode bijna voorbij is, stijgen de tarieven van expediteurs vanwege de toename is vraag. Tevens geeft de Douane aan dat zowel expediteurs als logistiek dienstverleners beperkte capaciteit hebben.

Als je geen torenhoge prijs wil betalen voor iets wat je ook eenvoudig zelf kan doen, verken dan eens de mogelijkheid om zelf je douane aangifte te doen. Met de juiste software is dit eenvoudig, overzichtelijk en makkelijk. Hier vind je meer informatie.

Wat is een douane expediteur en heb ik deze nodig?

Een douane expediteur regelt alle douanezaken die nodig zijn rondom het vervoer van goederen en handelt meestal ook de logistiek eromheen af. Een douane expediteur treedt op als vertegenwoordiger voor verladers / exporteurs en beschikt zelf over vergunningen om aangiften te mogen doen. Indien u zelf geen vergunningen heeft of wil deze niet wil aanvragen (en zelf geen kennis hebt van douanezaken)  is het aan te raden om dit uit te besteden aan een douane expediteur.

Wat is een EORI-nummer en hoe kom ik hieraan?

Dit identificatienummer heeft u vanaf 1 januari nodig voor uw handel met het VK. Het hangt af van uw situatie of u dat nummer zelf kunt samenstellen of dat u het moet aanvragen. Op deze website van de douane kunt u hier mee over lezen. 

 

Stratech Shipment | snel, gemakkelijk & overzichtelijk

Wilt u na 31 december 2020 geen hinder ondervinden van alle handelingen die horen bij export? Dat kan! Onze digitale assistent Mr. Shipment helpt u bij een snelle en foutloze afhandeling van alle benodigde documenten en aangiften. Door onze exportsoftware wordt uw dagelijkse werk makkelijker!

Lees hier verder

Uw im-/exportproces efficiƫnt automatiseren

Het efficiënt automatiseren van alle administratieve handelingen en slim inrichten van uw logistieke proces, is cruciaal om de continuïteit en snelheid van uw handel met het Verenigd Koninkrijk te waarborgen. Dit maakt het namelijk mogelijk om ook na 31 december 2020 al uw zendingen snel te verschepen, inclusief alle bijbehorende documenten en aangiften. Ook helpt de juiste tool u compliant te blijven met alle wet- & regelgeving. Al sinds 1989 helpt Stratech bedrijven bij het automatiseren van alle administratieve handelingen die horen bij import en/of export.

Software voor exporteurs