Camping De Molenhof

Logo De Molenhof

Midden in Twente ligt Camping De Molenhof; een gezinscamping bekroond met de titel 'ANWB Best Camping' die onlangs haar vijftigjarig bestaan vierde. Daarnaast vieren zij deze zomer ook nog een ander jubileum, Camping De Molenhof maakt namelijk al twintig jaar gebruik van ons reserveringssysteem! Wij blikken met hen terug op de afgelopen twintig jaar. 

Over Camping De Molenhof

Het is inmiddels vijftig jaar geleden dat de familie Kleijsen een camping begon op het toenmalige voetbalveld van UD Weerselo. "De voetbalvereniging wilde een voetbalveld dichterbij het dorp, dus toen hebben mijn ouders het gekocht. Dat was heel vooruitstrevend voor die tijd. Ze begonnen puur met kamperen en vanaf de jaren '70 kwamen daar de stacaravans bij. Op een gegeven moment hadden we zo'n 200 stacaravans. Ongeveer 25 jaar geleden hebben mijn broer en ik de camping overgenomen en zijn we ons meer gaan richten op de toeristische plaatsen", vertelt Stefanie Meenderink-Kleijsen.

Momenteel heeft de camping 500 toeristische plaatsen, 24 huisjes, 3 groepsverblijven, 4 trekkershutten en nog een klein aantal stacaravans. "De camping is vooral gericht op gezinnen met schoolgaande kinderen. Wij onderscheiden ons omdat we een familiebedrijf zijn. Hier is het Twentse gemoedelijkheid", zegt Stefanie.

Vijftigjarig jubileum: opening nieuwe Plaza

Het vijftigjarig jubileum werd gevierd met de opening van de totaal vernieuwde Plaza: een nieuw eetcafé, een nieuwe snackbar, overdekte speelplaats en een mooi aangelegd terras. "Met Pasen is de nieuwe Plaza open gegaan, men reageerde heel enthousiast. Mensen zien het als een meerwaarde, het is veel laagdrempeliger", vertelt Gine Kleijsen over de Plaza. Molenhof 20 jaar klant 

Van planborden aan de muur naar een reserveringssysteem

De afgelopen twintig jaar is er op het gebied van reserveren ook het één en ander veranderd. "Vroeger hadden we van die grote planborden aan de muur. De hele muur hing dan vol met allemaal kaartjes per plaats en dan kwam er een zuchtje wind en waaide alles door elkaar", vertelt Gine over vroeger. "Begin jaren '90 kwam MS-DOS, toen kregen wij ook het reserveringssysteem. Dat was ook noodzakelijk omdat we toen steeds meer toeristische plekken kregen. Op de planborden was dat niet meer te doen, dus die gingen toen weg. Later gingen we samen met Stratech over op Windows", licht Stefanie toe over de komst van Stratech-RCS. 

Flexibiliteit en overzichtelijke boekhouding

Behalve dat het reserveringssysteem noodzakelijk was voor het plannen van het groeiende aantal toeristische plekken, bood het direct meer voordelen: "We werden ook een stuk flexibeler, er waren bijvoorbeeld andere aankomstdagen mogelijk. Dat was op de kaartjes niet bij te houden. Daarnaast deden we voorheen ook in een schriftje de boekhouding. Bij de toeristische plekken hadden sommige mensen al vooruitbetaald, terwijl sommigen pas bij aankomst betaalden. Vervolgens moesten wij alle aankomstkaarten schrijven. Deze werkwijze was niet meer vol te houden en bovendien was dit ook foutgevoelig. Met het reserveringssysteem was dat veel eenvoudiger", zegt Stefanie over de voordelen van Stratech-RCS.

Volledige ondersteuning bij dagelijkse werkzaamheden

Tegenwoordig ondersteunt Stratech-RCS het administratieve proces van Camping De Molenhof volledig. "We doen alles met Stratech, we kunnen eigenlijk niet zonder", zegt Stefanie over deze ondersteuning. "Als gasten binnen komen, staan ze binnen 10 seconden weer buiten, dat is heel eenvoudig. We voeren de naam in, boeken het in, printen de kaartjes en doen er een informatiepakketje met plattegrond bij. Dat gaat supersnel. Je hebt een reserveringssysteem wel echt nodig, want je kunt niet zomaar zeggen dat de gast maar een plekje moet uitzoeken", zegt Gine.

Camping De Molenhof verhuurt diverse soorten accomodaties. Hierdoor waren er veel verschillende tarieven.

De Molenhof 1 "Een voordeel van het reserveringssysteem is bijvoorbeeld ook dat we geen prijzen meer hoeven te weten, die worden automatisch berekend. De tariefkaarten functionaliteit binnen Stratech-RCS is ook erg handig, die berekent de prijzen voor bijvoorbeeld een midweek of weekend", zegt Gine.


Gebruiksvriendelijk en overzichtelijk

Andere belangrijke aspecten van Stratech-RCS vinden Stefanie en Gine de gebruiksvriendelijkheid en de overzichtelijkheid. "Het is een eenvoudig systeem, iedereen kan ermee werken. Het inwerken van stagiaires ging in het verleden dan ook erg snel. Eigenlijk heb je twee bakjes: één met reserveringen en één met gastnamen. Daar kun je eigenlijk alles mee", zegt Stefanie over de gebruiksvriendelijkheid. Gine licht toe: "Het is voor ons belangrijk dat we in zo min mogelijk stappen handelingen kunnen uitvoeren en dat het overzicht biedt. We kunnen bijvoorbeeld eenvoudig zien hoeveel mensen er vandaag nog moeten aankomen en hoeveel van deze mensen het restant nog moeten betalen".

Steeds meer online boekingen

Camping De Molenhof maakt ook gebruik van de mogelijkheid van Stratech-RCS voor de online boekingsstraat op hun website. "Ongeveer de helft van de boekingen komt online binnen. We merken dat mensen, met name Duitsers, nog wel een beetje huiverig zijn. Ze geloven dan niet dat het helemaal realtime is en bellen dan vaak toch nog naar de camping. Natuurlijk wordt het wel steeds meer", zegt Gine. Het verwerken van online boekingen is erg eenvoudig: "Voor boekingen die online binnen komen, hebben we alle gegevens al en hoeven we alleen de status aan te passen. Dat scheelt ons veel werk. We zijn in het online boeken ook met Stratech meegegroeid, hier komen ook steeds meer functies bij. Na het seizoen gaan we kijken hoe we dit nog verder kunnen optimaliseren".

Een blik in de toekomst

Terwijl de nieuwe Plaza nog maar net opgeleverd is, heeft de familie Kleijsen alweer volop nieuwe plannen. "Het komende jaar willen we aan de slag gaan met een nieuwe wasserette en toiletgebouw. Voor de jaren daarna hebben we ook al wel ideeën voor uitbreiding en vernieuwing", zegt Stefanie. Gine licht toe dat ze natuurlijk ook de ontwikkelingen in de markt bijhouden. Zo hebben ze de afgelopen jaren de recreatiemarkt ook zien veranderen. "Tegenwoordig wordt kamperen steeds luxer, de meeste caravans hebben nu zelfs een airco, boiler en wc. Daarnaast is wifi ook erg belangrijk. Ons scheelt dat wel werk, want ze komen veel minder vragen stellen bij de receptie over waar bijvoorbeeld de dichtstbijzijnste supermarkt zit", zegt Gine. Natuurlijk vinden ze dit wel jammer en ze proberen dan ook, samen met hun partners, regelmatig het contact met de gasten op te zoeken. "Want", zegt Stefanie, "vakantiebeleving is niet alleen de hardware, maar ook de software. Je moet ook contact hebben met de mensen om je heen."

  • De Molenhof 1
  • De Molenhof 2
  • De Molenhof 3
  • De Molenhof 4
  • De Molenhof 5
  • De Molenhof 6
  • De Molenhof 7
  • De Molenhof 8
  • De Molenhof 9
  • De Molenhof oude planborden

Hier meer over weten?

Neem direct contact op met