Portbase wordt verplicht voor Maasvlakte II

Douaneauto & zeecontainerschip

Eind 2014 worden op Maasvlakte II de nieuwe containerterminals van Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminal MVII geopend. De start hiervan markeert een geheel nieuw tijdperk in de containeroverslag. Op Maasvlakte II zal namelijk alle landzijdige communicatie uitsluitend via Portbase plaatsvinden. 

Containerterminals gaan mee in de digitale revolutie

Containerterminals eisen steeds meer dat douanedocumenten voor aankomst, doorvoer en vertrek elektronisch worden gemeld. De reden hiervoor is dat terminals enerzijds een goede administratie conform hun douanevergunning moeten voeren en anderzijds vereenvoudigt dit de afhandeling van uw container op de terminal. De nog in aanbouw zijnde terminals op Maasvlakte II zetten niet alleen nieuwe standaarden qua fysieke overslag van containers, maar ook met de informatie-uitwisseling er omheen.

Portbase heeft voor deze douaneverplichtingen de ECS-services ontwikkeld. Met de services van Portbase wordt de informatie-uitwisseling tussen de bedrijven en overheden in de Nederlandse havens eenvoudiger en efficiënter conform de gestelde Douane Wet- & Regelgeving. 

Voor exporteurs wordt het gebruik van Portbase voor de nieuwe containerterminals op Maasvlakte II per 1 november 2014 verplicht. Wanneer het verplicht elektronisch berichtenverkeer met Portbase goed werkt voor Maasvlakte II, dan zullen naar alle waarschijnlijkheid ook de terminals op Maasvlakte I deze werkwijze gaan invoeren. Bovendien krijgt u real-time zicht op uw lading: vanaf de aankomst op de terminal tot en met het vertrek per zeeschip. 

Wat is de oplossing die Portbase biedt?

In de Nederlandse havens controleert de Douane of uw goederen daadwerkelijk de EU hebben verlaten. Op het moment dat de lading vanuit het achterland op de zeeterminal arriveert, moet er een elektronisch 'Arrival at Exit' worden ingediend. Wanneer het schip met uw lading de haven verlaat, moet de rederij/cargodoor een elektronisch 'Uitgaand Douanemanifest' indienen. 

Nadat de 'Arrival at Exit' en het 'Uitgaande Douanemanifest' binnen zijn, stuurt de Douane u als exporteur rechtstreeks een 'Confirmation of Exit'. Daarmee is uw uitvoeraangifte afgehandeld en uw administratie kloppend. Als u binnen 150 dagen geen 'Confirmation of Exit' heef ontvangen, zal de Douane uw aangifte buiten werking stellen. U dient vervolgens aan te tonen dat uw lading de EU heeft verlaten. Anders loopt u het risico op navordering van de BTW. 

Kosteloze aansluiting op Portbase voor Maasvlakte II tot 1 juli 2014

Portbase is een organisatie zonder winstoogmerk, die alleen extra kosten doorbelast. Specifiek voor RWG en APM Terminals MVII op Maasvlakte II kunnen bedrijven daarom tot 1 juli 2014 volledig kosteloos aansluiten op de ECS-services (Melding Import Documentatie en Melding Export Documentatie) van Portbase. 

Bedrijven die besluiten na 1 juli 2014 aan te sluiten op de services Melding Import Documentatie en Melding Exportdocumentatie (specifiek voor RWG en APM Terminals MVII) betalen € 249,50 (excl. BTW) aan administratiekosten. Dit zijn de kosten die Portbase daadwerkelijk maakt voor het aansluiten van een klant. 

Stratech is certified supplier voor Portbase

Doordat Maasvlakte I en II geen uniforme werkwijze hanteren voor het aanmelden van uw goederen, brengt dit voor exporteurs extra administratieve handelingen met zich mee. Door uw goederen aan te melden in Portbase vanuit Stratech-SPS heeft u één uniforme werkwijze voor al uw verschepingen in de Nederlandse havens.

Door de naadloze integratie met Sagitta Uitvoer en Transit Vertrek kunt u alle benodigde gegevens met één druk op de knop doorsturen naar Portbase en heeft u één generieke werkwijze voor Maasvlakte I en II. Nadat uw zending de Nederlandse haven heeft verlaten ontvangt u automatisch de Confirmation of Exit retour in onze softwareoplossing. Daarmee bent u verzekerd van een snelle en waterdichte aanzuivering van uw aangiften. Hierdoor heeft u ... 

  • Geen vertraging in uw zending en volledige beheersing over het
    exportproces via de Nederlandse havens;
  • De kans op fouten wordt tot het minimum beperkt, omdat gegevens vanuit Stratech-SPS automatisch worden doorgestuurd naar Portbase;
  • Géén problemen in uw BTW administratie;
  • Eén uniforme werkwijze voor al uw verschepingen;
  • Naadloze integratie met Sagitta Uitvoer en Transit Vertrek;
  • Een rechtsgeldig alternatief bewijs met Track & Trace;
  • Koppeling met het Export Control System van de Douane: automatische
    'Arrival at Exit' melding.